Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 27.
Voorstel tot splitsing van een voorgesteld besluit kan, indien aangenomen, meebren-
gen, dat een onderdeel van een besluit wel en een ander niet wordt aanvaard.
Artikel 32 Mo ties
Een motie is een voorstel tot het doen van een uitspraak. Het kan gaan om het
uitspreken van een wens (van inhoudelijke, politieke, procedurele aard) of het
uitspreken van instemming dan wel afkeuring over bepaalde ontwikkelingen. Een
motie betreft dus niet een concreet besluit dat op rechtsgevolgen is gericht; een motie
heeft geen juridische, maar een politieke betekenis. Daarom zijn burgemeester en
wethouders formeel niet aan een motie gebonden of tot uitvoering ervan verplicht.
Voor wat betreft de besluitvormingsprocedure omtrent een motie wordt opgemerkt,
dat over een motie een apart besluit wordt genomen. Voor de beraadslaging over een
motie over een aanhangig onderwerp geldt, dat deze niet plaatsvindt in afzonderlijke
termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de
motie betrekking heeft. Voor wat betreft het vereiste van mede-ondertekening geldt
hetgeen reeds opgemerkt is in de toelichting op artikel 31 (amendementen). Een
besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt aan
het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties benaderen de in artikel 34
geregelde initiatiefvoorstellen.
Artikel 33 Voorstellen van orde
De voorzitter legt aan de raad ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een
voorstel van orde. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging,
besloten door de raad. Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dient de
procedure van een initiatiefvoorstel gevolgd te worden (artikel 34).
Artikel 34 Initiatiefvoorstellen
Het is de taak van burgemeester en wethouders aan de raad de nodige voorstellen te
doen. Toch zal een raadslid soms de behoefte kunnen hebben zelf een voorstel te
doen. Hiervoor is het recht van initiatief toegekend. Een initiatiefvoorstel komt altijd
op de agenda van de raad. Op voorstel van burgemeester en wethouders beslist de
raad of het voorstel voor kennisgeving wordt aangenomen, direct in behandeling
wordt genomen of om advies in handen van burgemeester en wethouders wordt
gesteld. Voor wat betreft het vereiste van mede-ondertekening geldt ook hier hetgeen
reeds opgemerkt is in de toelichting op artikel 31 (amendementen).
Artikel 35 Schriftelijke vragen
Het vragenrecht geeft aan de leden van de raad het recht informatie te vragen over
aangelegenheden, die tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders of de
burgemeester behoren. Het karakter van deze vragen is primair van informatieve
strekking. In de hier aangegeven procedure wordt de vragensteller in de gelegenheid
gesteld nadere inlichtingen omtrent het antwoord te vragen aan degene die het
antwoord heeft gegeven.
21