Agendapunt: 9 Voorstelnr.: 99/39 Stiens, 19 mei 1999 Onderwerp: Vaststelling wegencategorisering Stiens Aan de gemeenteraad Inleiding Zo'n twee jaar geleden is door ons college aan het bureau BiigelHajema opdracht verstrekt voor het vervaardigen van een verkeersstructuurschets voor Stiens. Dit is een notitie met een globale visie op de verkeersontwikkelingen in Stiens, waarbij knelpunten worden aangegeven en oplossingen worden aangedragen. De achterliggende gedachte hierbij was dat het bestaande, schriftelijk vastgelegde verkeersbe- leid niet meer up-to-date was en daamaast zou binnen afzienbare termijn moeten worden voldaan aan verplichtingen in het kader van "Duurzaam Veilig" (o.a. wegencategorisering). De verkeersstructuurschets zoals die vorig jaar is verschenen heefit de status van een onderlig- gend stuk voor nadere uitwerking van verkeersbeleid voor Stiens. Duurzaam Veilig Uitgangspunt van de beleidsvorming op verkeersgebied is Duurzaam Veilig. Duurzaam Veilig staat voor een nieuwe benadering in de aanpak van verkeersonveiligheid, waarbij preventie voorop staat in plaats van bestrijding achteraf. Verder wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de "zwakkere" verkeersdeelnemer. Door Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zijn hierover afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in het Convenant Duurzaam Veilig. Het is de bedoeling dat reeds eerder vastgelegde taakstellingen in het kader van verkeersvei- ligheid, die onhaalbaar dreigden te worden, door deze maatregelen alsnog kunnen worden gehaald. Een van die taakstellingen betreft: 40% minder gewonden en 50% minder dodelijke slachtof- fers in het verkeer in 2010 ten opzichte van 1986. Belangrijke onderdelen van het Startprogramma Duurzaam Veilig zijn: - categorisering van wegen; - uitbreiding 30-kilometer zones; - het regelen van voorrang op verkeersaders en bij rotondes; - voorrang voor fietsers van rechts en bromfietsers op de rijbaan. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1999 | | pagina 30