Wegencategorisering
Categorisering van wegen betekent het indelen van het wegennet in verkeersaders en
verblijfsgebieden waarbij voor gemotoriseerd verkeer wordt aangegeven waar 80, 50 of 30
km. mag worden gereden (en eventueel 60 km. in het buitengebied).
De categorisering dient voor de hele gemeente voor het jaar 2001 schriftelijk te zijn vastge-
legd.
Het vaststellen van de wegencategorisering is een bevoegdheid van de raad.
Bijgaand treft u een tekening aan waarop de categorisering van wegen in Stiens is aangege
ven.
In het algemeen kan worden gesteld dat een 80 km.-weg een heel gebied of dorp ontsluit en
een 50 km.-weg een of meerdere woonwijken.
De woonwijken zelf zijn aangewezen als 30 km.-zones.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat de aanvankelijk geplande toegestane snelheid van 80
km. voor het begin van de Griene Leane is teruggebracht naar 50 km.
Dit houdt verband met het feit dat i.e. slechts 50 km. is toegestaan omdat het gedeelte binnen
de bebouwde kom valt. Ook zou de geluidbelasting voor de aanwezige bebouwing onevenre-
dig hoog kunnen uitvallen (Wet Geluidhinder).
De parallelweg van de Bredyk is qua categorisering niet aangeduid, maar zal een nadere
invulling krijgen als 50 km. weg.
Reactienota
De verkeersstructuurschets als globale visie op de verkeersontwikkelingen in Stiens is door
ons voorzien van een Reactienota.
Deze nota is een uitwerking op hoofdlijnen waar ook reacties van derden bij betrokken zijn.
De Reactienota vormt samen met de wegencategorisering de feitelijke basis van de gemeente-
lijke planvorming.
Mede naar aanleiding van de bevindingen van raadscommissie II zullen wij de nota nog eens
in collegeverband behandelen.
Inspraak
Op de planvorming is de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing geweest.
Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze op het ontwerp naar
voren te brengen. Hiervan is ook gebruik gemaakt.
Daamaast is er een informatie-avond belegd voor belangstellenden en is er ingesproken bij de
bijeenkomst van raadscommissie II.
Tenslotte vereist het daadwerkelijk uitvoeren van diverse maatregelen, waaronder het
instellen van 30-kilometerzones, het nemen van verkeersbesluiten, waartegen bezwaar en
beroep mogelijk is.
2