Dit ondanks een aantal door het bestuur geuite suggesties, zoals: *het opstellen van een alternatief bedrijfsplan (een soort second opinion); *een herziene toerekening van de kosten; en *een eventuele verdere bezuiniging binnen de horeca. Met alle respect voor de pogingen die het bestuur wil inzetten heeft de praktijk uitgewezen dat het in deze vorm uiterst moeilijk is het getij te doen keren. De tijd is voorbij dat de gemeente de (extra) tekorten aanvult. De manier van subsidieren van de Stichting (budgetsubsidiering) geeft het bestuur de verantwoordelijkheid een sluitende exploitatie te verwezenlijken. Het mag niet zo zijn dat voor een of enkele onderdelen een open-eind financiering direct of indirect van toepassing is. Rationed lijkt er dan ook maar een weg meer mogelijk: *het volgen van optie 4 uit het rapport van Louwsma en Partners. Een aanvulling op optie 4 uit het rapport "Beheersvorm horeca Stichting De Skalm" staat in een op 16 augustus jl. van Stichting "De Skalm" ontvangen compromis-voorstel. Dit voorstel gaat ook uit van het privatiseren van de horeca van "De Foyer" maar dan onder de vleugels van de Stichting. Deze constructie heeft naar de mening van de Stichting een aantal voord- elen. Zie de punten 1 t/m 4 van het in de raadsportefeuille ter inzage liggende compromis- voorstel. Deze spreken in principe voor zich. Bij dit compromis dient het eerdergenoemde gemeentelijke subsidie voor "De Foyer" 28.000,--) ook voor de Stichting te worden gehandhaafd. Dit compromis heeft ook de instemming van Louwsma en Partners vraagt, evenals de privatisering op basis van eerdergenoemde optie 4, de nodige implementatie. Hieraan zullen (eenmalige) kosten verbonden zijn. Een raming van deze kosten kan nog van de Stichting tegemoet worden gezien. Het compromis-voorstel van Stichting "De Skalm" overwegend lijkt dit een reeel voorstel. Het geeft een invulling aan diverse bij de betrokken partijen vanuit optie 4 levende gedachten/wensen: *het privatiseren van de horeca van "De Foyer"; *het, vanuit gemeentelijk optiek, fmancieel beheersbaar maken van de horecapoot van Stichting "De Skalm"; *het, onder (pacht)voorwaarden, onder de vleugels van de Stichting, voort laten bestaan van de horeca-activiteiten in "De Foyer"; *de belangen van het zittend horecapersoneel; en *het in stand houden van de oorspronkelijke fusiegedachte. De voordelen van privatisering (waarover alle betrokken partijen het thans eens zijn) worden hierbij gecombineerd met een aantal bij de Stichting levende bezwaren. Wij zijn dan ook van mening dat, gehoord de reaches van Raadscommissie I in haar vergade- ring van 13 September jl., privatisering van de horeca van "De Foyer" onder de vleugels van Stichting "De Skalm" voor de komende jaren de best haalbare oplossing is. Wei moeten er bij deze constructie goede afspraken met het bureau "Sport" worden gemaakt. Het beheer van "De Foyer" heeft immers directe raakvlakken met de sportactiviteiten in het sportcomplex "It Gryn". "De Foyer" is een elementair onderdeel van het sportcomplex.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1999 | | pagina 20