GEMEENTE
I LEEUWARDERADEEL
10
Agendapunt: 10
Voorstelnr.: 99/97
Stiens, 15 oktober 1999
Onderwerp:
Contract educatie ROC Friesland College,
periode 2000 t/m 2002
Aan
de gemeenteraad
Dit voorstel bestaat uit twee gedeelten. In het eerste deel wordt onder de kop 'Informatief
algemene informatie gegeven over de WEB en wordt aangegeven wat de aanleiding is tot het
eigenlijke voorstel. In het tweede deel wordt voorgesteld een meerjarencontract met ROC
Friesland College te sluiten.
Informatief.
Tot 1 januari 1997 gingen financiele middelen voor Educatie rechtstreeks van het Rijk naar de
opleidingscentra. De opleidingscentra moesten op basis van de hen toegedeelde middelen
educatieve activiteiten in de regio organiseren en dienden daar zelf de cursisten bij te zoeken.
Dat is veranderd.
Per 1 januari 1997 is de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) van kracht geworden. Op
basis van de WEB worden de middelen voor Educatie volgens een bepaalde verdeelsleutel
aan de verschillende gemeenten toebedeeld. De gemeente is onder de WEB de klant geworden
die de educatieve behoeften die zij heeft, moet formuleren, die de doelgroepen moet
aanwijzen en die in belangrijke mate de cursisten moet leveren. De middelen voor educatie
zijn een doeluitkering en mogen uitsluitend aan educatie worden uitgegeven. Daamaast is in
de WEB voorgeschreven dat de middelen uitsluitend bij een rijkserkend Regionaal Opleidings
Centrum (ROC) mogen worden besteed. In die zin is er dus sprake van op wetgeving
gebaseerde gedwongen winkelnering.
In Friesland zijn er twee ROC's: de Friese Poort en het Friesland College. Beide werken
samen in de Stichting Volwassenen Educatie Friesland. ROC Friesland College is de partij die
naar buiten toe optreedt voor deze stichting.
In de WEB is vastgelegd dat in 2001 een landelijke evaluatie van de uitwerking van deze wet
moet plaatsvinden waarbij ook het principe van verplichte inkoop bij een ROC ter discussie
wordt gesteld. Op grond van die evaluatie is het niet ondenkbaar dat de gedwongen
winkelnering zal verdwijnen. Omdat diverse cursussen zich over meerdere jaren uitstrekken is
het realistisch te stellen dat de resultaten van de evaluatie pas met ingang van 2003 volledig
door kunnen werken.