Als randvoorwaarde voor het aangaan van het meerjarencontract wordt voorgesteld dit con
tract en de uitwerking in de praktijk te evalueren in 2001, aansluitend bij de landelijke evalua-
tie. Daarbij spreken wij er nadrukkelijk de voorkeur voor uit dat deze evaluatie door een exter-
ne partij moet worden uitgevoerd. Op basis van die evaluatie kan uw raad dan een keuze voor
de periode na afloop van het contract maken. Hierover zal te zijner tijd opnieuw een advies
aan u worden voorgelegd.
Voor de Educatie is er sprake van samenwerking en afstemming op provinciaal niveau. De
provincie is hiertoe in drie regio's opgeknipt. Voor de regio Noord bestaat een ambtelijke
werkgroep waarvan het voorzitterschap en het secretariaat door Franekeradeel wordt gevoerd.
Hiervoor ontvangt Franekeradeel jaarlijks een vergoeding van de overige betrokken 14 ge-
meenten. De inzet is erop gericht dat alle gemeenten in Friesland een soortgelijk contract zoals
hiervoor is bedoeld, zullen afsluiten.
Beschikbaar stellen van middelen conform de WEB.
1In dit voorstel is al aangegeven dat de middelen voor volwasseneneducatie van het rijk
worden ontvangen en uitsluitend aan educatie mogen worden besteed. Het gaat hier om
publieke middelen met publieke doelen. Daarom is in art. 2.3.3. van de WEB vastgelegd
dat de raad jaarlijks voor 1 november een besluit moet nemen over de beschikbaarstel-
ling van de middelen voor educatieve activiteiten zoals bedoeld in art. 7.3.1. WEB.
2. De procedures rondom de inhoud van educatie zijn geregeld in art. 2.3.4. WEB. In dat
artikel is gesteld dat uw raad overeenkomsten met het ROC dient af te sluiten, waarin
concrete educatieve activiteiten zijn omschreven, voor wie deze zijn bedoeld en onder
welke voorwaarden. Die overeenkomsten moeten voor 1 januari door uw raad worden
vastgesteld.
Beide procedures eisen een beschrijving van educatieve activiteiten. Er is echter een groot
verschil. Bij het bestedingsbesluit (1) gaat het om het benoemen van de algemene activiteiten
zoals wettelijk voorgeschreven in art. 7.3.1. WEB, namelijk opleidingen VAVO, opleidingen
gericht op breed maatschappelijk functioneren, opleidingen Nederlands als tweede taal en
andere opleidingen gericht op sociale redzaamheid. Onderwijs voor Nieuwkomers hoort ook
tot deze activiteiten doch hiervoor bestaat een aparte financiering en wordt een aparte
productovereenkomst afgesloten. In artikel 2.3.1 van de WEB wordt, naast de inzet van de
middelen op grond van de WEB eveneens melding gemaakt van de inzet van middelen op
grond van de WIN. Overeengekomen is dat de inzet van deze gelden gebaseerd zal zijn op
werkelijke aantallen nieuwkomers.
In de overeenkomsten (2) worden de educatieve activiteiten veel nauwkeuriger omschreven.
Een voorbeeld hiervan is het reserveren van 200 uur voor orientatietrajecten voor alleenstaan-
de ouders. Op grond van art. 2.3.3. WEB wordt dus in feite een principebesluit genomen. De
werkelijke inhoud en de daaraan ten grondslag liggende beleidskeuzes worden geregeld in de
overeenkomsten die op grond van art. 2.3.4. WEB door uw raad moeten worden vastgesteld.
-3-