Voorjaarsbijstelling 2000 gemeente Leeuwarderadeel
480.3 Leerlingenvervoer
Het contract dat in 1997 in G6-verband is afgesloten loopt per 1 juli 2000 af. In het afgelopen jaar is
in G6 een werkgroep ingesteld om te onderzoeken of het bestaande contract ook moet worden
verlengd.
De werkgroep heeft geconcludeerd dat samenwerking op dit onderdeel een goede zaak is en dat de
bestaande samenwerking goed is bevallen. Tevens heeft de werkgroep de conclusie getrokken dat het
financieel beheerde afgelopen tijd uitermate moeilijk is geweest. Niet alleen onze gemeente, maar ook
de andere deelnemende gemeenten zijn met extra kosten opgezadeld. Reden voor deze extra kosten
was de toename van het aantal leerlingen dat van deze faciliteit gebruik maakte. Daarnaast was in het
afgesloten contract een bepaling opgenomen dat de extra kosten als gevolg van de toename van het
leerlingenaantal op dezelfde wijze zou worden verdeeld als bij het basiscontract was afgesloten. De
basisverdeling was gebaseerd op de werkelijke kosten die de deelnemende gemeenten in 1996 hadden
gemaakt. Deze bepaling had tot gevolg dat bepaalde gemeenten, waaronder de onze, kosten hebben
gemaakt voor leerlingen die niet uit hun gemeente afkomstig waren.
Op 25 november jl. hebben de zes gemeenten besloten over te gaan tot verrekening op basis van het
aantal leerlingkilometers. Dit is de meest reele optie, omdat op deze manier iedere gemeente zijn
eigen deel betaalt. Besloten is een en ander in te laten gaan bij aanvang van het schooljaar 1999/2000.
In onze begroting is voor het leerlingenvervoer een bedrag geraamd van 260.800,-. Op basis van de
nu afgesproken verrekeningmethodiek en ons leerlingenaantal dat van deze faciliteit gebruik maakt
vallen de kosten ongeveer 60.000,- lager uit. Het gaat hier echter wel om een schatting op basis van
de gegevens per 1 augustus 1999. Bedacht moet worden dat het leerlingenvervoer een open-einde
regeling is.
Toch ziet het er wel naar uit dat het leerlingenvervoer financieel voordeliger uitvalt, maar hoe groot
dit voordeel nu exact zal zijn hangt af van het aantal extra aanmeldingen/mutaties van leerlingen
gedurende het schooljaar. Voorzichtigheid in acht nemende verwachten wij dat deze post in elk geval
30.000,- lager uitvalt.
Door uw aanpassing van de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer (juli 1999) is er geen
wettelijk draagvlak meer om de begrote eigen bijdragen voor het leerlingenvervoer te innen. Dit
betekent dat de begrote inkomenspost van 5.000,- dit jaar niet wordt gerealiseerd.
510.1 Bibliotheekwerk
In de begroting is voor de uitvoering van het bibliotheekwerk een bedrag geraamd van 262.140,-.
Dit bedrag bestaat uit een budget voor personele kosten en een budget voor overige kosten. Nu de
loonsverhoging van de CAO voor het bibliotheekwerk bekend is blijkt, dat de loongevoelige
component in het subsidie moet worden verhoogd met een bedrag van 7.500,-. Een en ander is
overeenkomstig de met de bibliotheek gemaakte afspraken.
530.4 Sporthallen
De inkomsten uit de verhuur van de beide sporthallen zijn geraamd op 112.000,-. Gezien de
inkomsten over 1999 ligt een werkelijke inkomst van 100.000,- meer in de lijn van de verwachting-
en. Dit betekent dat de inkomsten ca. 12.000,- lager uitvallen dan bij de opmaak van de begroting
verwacht. Reden voor deze lagere inkomsten is het feit dat de sporthallen in steeds mindere mate
worden gebruikt voor evenementen.
580.3 Multifunctionele accommodaties
Bij de opmaak van de begroting 2000 zijn wij er abusievelijk van uitgegaan dat het verwachte door
onze gemeente te dekken tekort van het multifunctioneelcentrum "De Skalm" inclusief de exploitatie
van de foyer in de begroting was opgenomen. Op grond van deze veronderstelling hebben wij
toentertijd besloten de opgenomen subsidie aan "De Skalm" te korten met 50.000,-. Immers de
verwachting was dat het nadelig saldo van "De Skalm" 50.000,- lager uit zou vallen, omdat de
exploitatie van de foyer weg zou vallen. Naderhand is gebleken dat deze veronderstelling onjuist was.