Daarnaast speelde nog een rol dat bij een eventuele verdergaande samenwerking met de Limburgse
gemeenten een fusie eenvoudiger te bewerkstelligen is tussen twee verenigingen dan met een
vereniging en een stichting.
Onderkend moet worden dat we bij de bundeling van krachten spreken over een periode van
ongeveer 4 tot 8 jaar. Daarna zal hoogstwaarschijnlijk privatisering van de energiemarkt
plaatsvinden. Tot dat moment zijn de aandelen niet vrij verhandelbaar en dit vindt zijn weerslag
in de (beperkte) prijs van het aandeel. Eerst op het moment dat de aandelen vrij verhandelbaar zijn
kan er sprake zijn van prijsverhoging (of verlaging). In dat licht werd geschetst dat het wellicht
verstandig zou zijn in eerste instantie te kiezen voor een vereniging en een evaluatiemoment in te
bouwen (b.v. na 3 jaar). Afhankelijk van deze evaluatie zou er dan voor gekozen kunnen worden
de vereniging om te zetten in een stichting. Immers, op dat moment vindt er ook langzamerhand
een verschuiving plaats van invloed naar welke revenuen er verkregen zouden kunnen worden voor
de aandelen. Een bestuur dat op dat moment nog slagvaardiger kan optreden is wellicht dan
gewenst. Dit moet ook mede in het licht gezien worden tegen de situatie zoals die op dit moment
speelt van overheden die omgaan met risicodragend kapitaal. Het wordt op dit moment als
ongewenst gezien, maar zal zeker wanneer de aandelen op de vrije markt verhandelbaar zijn, en dus
de prijs zich wisselend kan gedragen, voor gemeenten een argument zijn om het aandelenpakket
af te stoten.
Zoals eerder gesteld is, is bundeling van gemeentelijke kracht bijzonder gewenst en deze bundeling
zou het effectiefst kunnen worden ingezet via een vereniging, waarbij ,er na b.v. 3 jaar een
evaluatiemoment wordt ingebouwd om de verenigingsvorm omte zetten in een stichting.
5. Draagvlak.
De reaches zoals die op dit moment geuit zijn wijzen vrijwel allemaal in de richting dat de
gemeenten bundeling van krachten als een goede zaak betitelen. Het is natuurlijk niet goed in te
schatten of er enkele gemeenten zijn die zich eventueel niet bij een op te richten vereniging als lid
willen aanmelden. Wat ook naar voren kwam in het verhaal van de voorzitter van de VEGAL is
dat er wel van gemeenten een redelijk eendrachtige houding wordt verlangd. Echter, ook in bet
Limburgse heefit men zeker niet altijd op dezelfde lijn gezeten maar men is er binnen de
verenigingsvorm steeds goed uitgekomen gedurende de afgelopen 20 jaar.
6. Voor een deel (de oud Frigem-gemeenten) geldt, dat zij met betrekking tot de EDON-aandelen
deelnemen in een Stichting. Omdat deelname van een groep gemeenten via een stichting in een
vereniging juridisch noch praktisch werkbaar is,wordt voorgesteld de gemeente lid te laten worden
van de nieuw op te richten vereniging.
7. Aanpak /uitvoering /voortgang.
De vier noordelijke VNG-afdelingen hebben elk in hun provincie de desbetreffende
gemeentebesturen aangeschreven met het voorstel om te komen tot de oprichting van een
vereniging om op die wijze de krachten te bundelen en het stemrecht uit te oefenen Nadat de
gemeenten akkoord zijn gegaan zullen de vier provinciale afdelingen het initiatief nemen tot de
oprichting van een vereniging.