De gemeente is wel degene die plannen daarvoor kan indienen. Het valt evenwel buiten het
bestek van het Woonplan om daarin nu aan te geven welke plannen daarvoor zullen worden
ingediend.
Voor wat betreft de voorgestane gemeentelijke aanpak worden onderdelen uit het Woonplan
gekoppeld aan de nieuwe systematiek van de dorpsvernieuwing. De stedelijke vernieuwing
nieuwe stijl is in wezen een uitvoeringsinstrument van het Woonplan, voor zover het om de
aanpak van bestaande buurten en woningen gaat. Op grond van het provinciaal beleidskader
Stedelijke Vernieuwing is Leeuwarderadeel aangewezen als projectgemeente. Op grond van
deze status dient er in de loop van dit jaar een globale investeringsvisie te worden
gepresenteerd, aan de hand waarvan projecten vervolgens formeel voor subsidie kunnen
worden voorgedragen.
Op dit moment is van belang dat het Woonplan inhoudelijk gezien niet strijdig is met de
inhoud van de koepelnotitie. Dit is niet het geval. Leeuwarderadeel voert een
woningbouwbeleid waarbij buurten of wijken aangewezen zullen worden als zogenaamde
aandachtsgebied waar fysieke ingrepen noodzakelijk zijn teneinde de kwaliteit te verbeteren.
Daamaast is het gebied van de wijk Aldlan aangewezen als strategische woningbouwlocatie.
Het plan laat een ruimtelijke visie zien en een kwaliteitsstrategie ten aanzien van het
zogenaamde "buiten wonen". Het "buiten wonen" is een van de vier woonzones die in de
ruimtelijke visie binnen de Koepelnotitie wordt onderscheiden. Deze zone wordt
gekenmerkt door het wonen in een aantrekkelijk parkachtig landschap, het
coulissenlandschap en de vele recreatiemogelijkheden en de nabijheid en bereikbaarheid van
het stedelijk centrum Leeuwarden.
Op basis van het vorenstaande is vervolgens een programma ontwikkeld ten aanzien van
kwantiteit en kwaliteit. Daarbij willen we niet concurrerend maar veeleer aanvullend op de
markt van woningzoekenden inspelen, waarbij toch ook onze eigen ingezetenen hun wens
naar woonruimte binnen de eigen gemeentegrenzen in vervulling kunnen zien gaan. Binnen
deze opstelling past het ook om bij de marktpartijen er op aan te dringen terughoudend te
zijn bij het adverteren buiten de eigen gemeente (of het dorp) en in ieder geval specifiek
onder de Leeuwarder bevolking. Nader beleid waarbinnen bewoners met een sociaal en/of
economische binding met de gemeente een voorrangspositie krijgen bij de uitgifte van
grond, zijn wij aan het voorbereiden. In commissieverband zullen wij hierover binnenkort
terugkomen.
Geen onevenredige problemen verwachten wij ten aanzien van leegstand in de huursector.
Het beleid van reductie en verloop van een deel van de voorraad op het grondgebied van
onze gemeente heeft geleid tot een positief resultaat.
Waar het de kwaliteit van de voorraad betreft zal er in samenspraak met de
Woningbouwvereniging BWL een herstructureringsprogramma worden opgesteld.
Natuurlijk zal dit gebeuren in goed overleg met alle betrokken partijen.
Waar het de vraag betreft naar woningen voor ook bijzondere doelgroepen, zal daaraan in
het stelsel van Woonplan en knelpunten pot, in principe tegemoet gekomen kunnen worden.
Te denken valt daarbij onder andere aan het bouwen van zogenaamde levensloopbestendige
woningen.
Verder willen wij benadrukken dat wij onze verantwoordelijkheid willen nemen om de
provinciale doelstelling te bereiken van het realiseren van 30% van de provinciale
woningbouwproductie in het gebied van de Stadsregio.
Van het Woonplan kan gezegd worden dat het thans de fase heeft bereikt van de finale
besluitvorming. Na vaststelling zal het worden toegestuurd aan de provinciale commissie