Via Raadscommissie I zullen wij u over de verdere ontwikkelingen in deze informeren. b. De "Begroting 2001". De opbouw van de begroting van de Stichting voor 2001 wijkt af van de begrotingen voor voorgaande jaren. Er is thans voor een met de feitelijke situatie overeenkomende doorbere- kening van de overheadkosten gekozen. Daarnaast is de in- en doorzichtelijkheid van de begroting verbeterd en geeft deze een beter beeld van de werkelijke kosten per product. Voor de personele kosten zijn de salarisgegevens voor 2001 gehanteerd. De niet-personele kosten zijn echter nog op het prijspeil van 1999 gebaseerd. Met de Stichting zijn wij overeengekomen met dit laatste alsnog rekening te houden en, ter voorkoming van nieuwe onvoorziene financiele tegenvallers achteraf, hiervoor bij de budget- afspraken een reservering "Prijsstijgingen niet-personele kosten 2000/2001" van 25.408,-- op te nemen. c. Activiteitencentrum "De Skalm". Bij schrijven van 11 September jl. is van de Stichting de voor u in de raadsportefeuille ter inzage liggende notitie over de toekomst van het Activiteitencentrum "De Skalm" ontvangen. Deze notitie heeft als doel de op vele fronten aanwezige onduidelijkheden over het Activitei tencentrum weg te nemen. Het Activiteitencentrum is immers meer dan alleen het tappen van een pilsje. Het betreft ook de beheerstaken van het Activiteitencentrum en de organisatie van sociaal-culturele-, cursus- en verenigingsactiviteiten. De notitie van de Stichting geeft hiervoor een drietal varianten. Deze varieren van het handhaven van de huidige situatie tot het geheel afstoten van het Activiteitencentrum. De notitie geeft zowel de voor- als de nadelen van deze drie varianten aan. De notitie van de Stichting overwegend zijn wij van mening dat voor de komende 2 (budget)jaren ten aanzien van het Activiteitencentrum "De Skalm" de huidige situatie gecon- tinueerd dient te worden. Dit beantwoordt aan de doelstellingen zoals die de gemeente bij de realisatie van het Activiteitencentrum "De Skalm" voor ogen stonden. Een laagdrempelige accommodatie voor een breed scala van sociaal-culturele activiteiten/voorzieningen voor de gehele gemeente Leeuwarderadeel. Dit betekent openstelling van het Activiteitencentrum op alle werkdagen van 08.30 tot 23.00 uur en zo nodig ook in de weekends. Ongeacht de grootte van de groep gebruikers zullen er geen belemmeringen aan de gebruikers worden opgelegd en zal er zoveel mogelijk rekening met de wensen van deze gebruikers worden gehouden. Onder het vorenstaande vallen ook de zorg voor het pandbeheer, de receptietaken en de schoonmaakwerkzaamheden. Het vorenstaande wordt onderschreven door het Rapport van Louwsma Partners van juli 1998. Hierin wordt onder andere gesteld dat met name "De Foyer" in het sportcomplex "It Gryn" een grote financiele risicofactor voor de Stichting is. Deze is toen vervolgens afgesto- ten. De horeca in het Activiteitencentrum "De Skalm" vormt echter een integraal onderdeel van dit Activiteitencentrum. Afstoten van dit onderdeel lijkt daarom dan ook niet logisch. Tot slot zullen er bij het geheel/gedeeltelijk afstoten van het beheer c.q. de exploitatie van het Activiteitencentrum wachtgeldverplichtingen voor de gemeente ontstaan. De Stichting raamt deze verplichtingen vooreerst pm. Op dit moment is het dan ook beter de Stichting, op basis van concrete afspraken, de leans te geven om de komende 2 jaren tot een goede beheersing van de financiele middelen te komen. Tijdens de budgetperiode 2001-2002 zou dan de verdere toekomst van het Activiteitencen trum "De Skalm" bekeken kunnen worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2000 | | pagina 48