4
Uit contacten met de Ondernemingsvereniging Leeuwarderadeel (OVL) is ons gebleken dat de
communicatie tussen gemeente en OVL niet soepel loopt. Het is voor hen onduidelijk wat de gemeente
nu wil met het centrum van Stiens. Het betreft zaken ais herinrichting, het doorgaande verkeer,
parkeren, de winkelomvang, het al dan niet wenselijk zijn van woningen op het plein en de bushalte en
busroute.
In de begroting vinden wij geen middelen terug voor dit zogenaamde pleinplan. Naar ons oordeel is de
tijd nu rijp om samen met onze middenstand met vaart te werken aan het pleinplan en de herinrichting
van de Langebuorren in Stiens. Onze vraag is:
heeft het college het pleinplan bewust buiten de begroting gehouden?
De drie volgende vragen houden hier nauw verband mee:
is het college bereid op zeer korte termijn de gesprekken met het OVL te starten en hen te laten
meepraten en meedenken met de herinrichting?
heeft het college al een standpunt ingenomen over bepaalde facetten van de herinrichting?
is het college ook van plan de ondernemers een substantiate bijdrage te vragen voor de kosten van
het openbare deel van de plannen?
In bestuurlijk Nederland heeft de Staatscommissie Elzinga stof tot discussie geleverd over onder meer
de verhouding Raad-College, het monisme en dualisme. Dat heeft inmiddels geleid tot het voorontwerp
van wet Dualisering gemeentebestuur.
Het lijkt inmiddels wel alsof iedereen bekeerd is tot het dualisme, waarbij er dus meer afstand komt
tussen wethouder en fractie. Daar is zeker wat voor te zeggen, vooral als je ziet dat wethouders soms
gemangeld worden tussen hun loyaliteitsgevoel naar het college en hun loyaliteit aan en
afhankelijkheid van de fractie. Dat komt inderdaad de kwaliteit van de raad niet ten goede.
In dat verband heeft de cie. Elzinga ook voorstellen gedaan over de overdracht van bevoegdheden van
Raad naar College. Onze raad en college hebben daar een tijd geleden samen over gebrainstormd en
de afspraak gemaakt dat het college met een voorstel zal komen.
Wij vragen dan ook: wanneer kunnen we dat voorstel tegemoet zien
Bij het opmaken van de algemene beschouwingen ontkomt men vaak niet aan de neiging terug te
grijpen op dingen die je als fractie het jaar daarvoor ook naar voren bracht Wij zullen dat niet doen.
Wel willen we nog even stilstaan bij een aantal zaken van het afgelopen jaar en bij zaken die ons het
meest hebben getroffen. Om met dit laatste te beginnen: de PvdA-fractie heeft de afgelopen maanden
het idee gekregen dat het teveel stokt in het maken en het uitvoeren van diverse plannen. Daar zijn
verschillende oorzaken voor, naar onze mening.
Allereerst het college zelf, de bestuurders. Na de omwenteling is het 'stir geweest, te stil. Het is ons
inziens te vaak voorgekomen dat de commissie- of raadsagenda nauwelijks was gevuld, Ook komt het
voor dat een collegevoorstel eerst nog als praatstuk wordt gedropt in een commissie. Dit is niet de stijl
die wij als PvdA voorstaan. Bijna alles wordt aan de raad voorgelegd zonder dat het college of de
portefeuillehouder daarover een concreet standpunt heeft ingenomen.
Wij vragen ons zo langzamerhand af of het college niet met eigen ideefin durft te komen of dat eerst
van te voren de neuzen geteld moeten worden voor het voorstel daadwerkelijk in de commissie
besproken zal gaan worden. Wij als PvdA fractie zien liever dat de voorstellen van ons college door
hun kwaliteit onze instemming verdienen en dus ook kunnen krijgen.
College: vertoon toch wat meer lef en initiatiefl
In regio- en intergemeentelijke verbanden is het ook stil. Wij hebben de indruk dat de samenwerking in
deze verbanden moeizaam gaat. De stem van onze gemeente wordt te weinig gehoord, zoals in de
samenwerking met Ferwerderadiel, de G4, BOSL, de VFG, het CWI, de GGD. Wij krijgen er 'geen poot
aan de grand'Wij maken ons ernstig zorgen over de uitstraling van dit college naar buiten.
Vraag: kan het college deze indrukken wegnemen?
Onze zorgen gelden ook de interne organisatie hier in dit huis. Er is al te lang getreuzeld met het
managementplan: het personeel is nu al 11/2 jaar in reorganisatie. Dat is veel te lang. Ambtenaren op
cruciate posten vertrekken naar elders. Er komt (nog) geen adequate opvolging. De ambtelijke top
naast de secretaris bestaat nu uit 66n sectordirecteur voor vier sectoren. Door het slagvaardig
opereren van de secretaris en van zijn mensen die taken waarnemen, is het apparaat nog steeds in
Algemene Beschouwingen 2001
Partij van de Arbeid - 30 oktober 2000