"Hoe bedoelt u?", zult u zeggen. Het klinkt eenvoudig en is heel logisch. Namelijk een verzameling van lijngrafieken, blokgrafieken en staten van de meest geld uitnemende onderdelen van onze gemeentelijke exploitatie. Zodat in een oog opslag kan worden geconstateerd hoe tendensen zich ontwikkeien. Wij verzoeken het College dan ook hier een duidelijke invulling aan te geven. Binnen het decentralisatiebeleid van de rijksoverheid wordt steeds vaker eigen invulling gevraagd van het gemeentebestuur. Op zich is daar niets mis mee. Het geeft vaak nieuwe impulsen, motivatie en meer betrokkenheid. Doch helaas gaan de decentralisatiegolfj es gepaard met financiele taakstellingen. Met ander woorden, dat uitgaven de inkomsten overstijgen. Een voorbeeld hiervan is de huisvesting van het onderwijs. Helaas moeten we constateren dat binnen het OKL onze grote broer Leeuwarden in samenwerking met provincie niet was en is te vermurwen met betrekkmg tot het verhogen van het aantal te bouwen woningen. Dat deze stellingname voor ons zeer nadelig uitvalt, hoeft geen betoog. Een aantal van 17 te bouwen woningen per jaar is niet veel en geeft een inkomstenderving van bouwleges en OZB van gemiddeld fl. 1650,- per woning voor een aantal van plus minus 30 woningen. Om nog maar niet te spreken over renteverliezen met betrekking tot reeds gedane investeringen ten behoeve van infrastructuur en aangekochte gronden. We vragen het College om in deze zich te blijven inzetten voor het zoeken naar openingen. Het voomemen om een gemeentelijke website op te zetten spreekt ons als Gemeentebelangen Leeuwarderadeel zeer wel aan. Het biedt de burger een breed scala van mogelijkheden om director met de gemeente te communiceren. Het biedt diverse mogelijkheden bij het aanvragen van bijvoorbeeld paspoorten, vergunningen en rijbewijzen. De betrokkenheid zal toenemen en daardoor zal een betere communicatie ontstaan tussen het gemeentelijke apparaat en haar inwoners. Deze manier van communiceren zal in de toekomst alleen maar toenemen en past geheel in deze tijd van elektronische snelwegen en communicatie. Openbare orde en veiligheid Door de rijksoverheid is de toezegging gedaan dat er meer politie-personeel zal worden aangetrokken en ingezet om daarmee invulling te geven aan het tegengaan van geweld, criminele activiteiten, vemielingen en om de aanwezige onveiligheidsgevoelens weg te nemen. Wij verzoeken het College om zich er voor in te zetten dat onze gemeente hier de vruchten van mee kan plukken en wij hier meer blauw op straat kunnen gaan aantreffen. Een constante bron van ergemis blijft het vemlelen van bushokjes, lantarenpalen, speelwerktuigen en ander vandalisme. Naast de financiele consequenties geeft dit vaak een verloederd straatbeeld. Wij verzoeken het College dan ook om in de (teveel) voorkomende gevallen de vemielingen met spoed te herstellen. Verder geven wij de overweging mee om op termijn de bestaande bushokjes te vervangen door minder vandalismegevoelige uitvoeringen. Gelijkertijd moeten we constateren dat wij ons zelf als kleine samenleving een brevet van onvermogen moeten geven, daar wij niet in staat zijn om middels sociale controle dit soort van vemielingen in te dammen. Verkeer en openbaar vervoer Binnen het concept van duurzaam veilig worden er diverse aanpassingen aangebracht met betrekking tot de wegencategorisering. Begrip hebbende voor het gegeven dat veiligheid voor voetgangers en langzaam verkeer voorop staat, menen wij toch dat ondanks alle verkeersmaatregelen de kerk met betrekking tot het gemotoriseerde verkeer in het midden van

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2000 | | pagina 9