"Hoe bedoelt u?", zult u zeggen. Het klinkt eenvoudig en is heel logisch. Namelijk een
verzameling van lijngrafieken, blokgrafieken en staten van de meest geld uitnemende
onderdelen van onze gemeentelijke exploitatie. Zodat in een oog opslag kan worden
geconstateerd hoe tendensen zich ontwikkeien. Wij verzoeken het College dan ook hier een
duidelijke invulling aan te geven.
Binnen het decentralisatiebeleid van de rijksoverheid wordt steeds vaker eigen invulling
gevraagd van het gemeentebestuur. Op zich is daar niets mis mee. Het geeft vaak nieuwe
impulsen, motivatie en meer betrokkenheid. Doch helaas gaan de decentralisatiegolfj es
gepaard met financiele taakstellingen. Met ander woorden, dat uitgaven de inkomsten
overstijgen. Een voorbeeld hiervan is de huisvesting van het onderwijs.
Helaas moeten we constateren dat binnen het OKL onze grote broer Leeuwarden in
samenwerking met provincie niet was en is te vermurwen met betrekkmg tot het verhogen van
het aantal te bouwen woningen. Dat deze stellingname voor ons zeer nadelig uitvalt, hoeft
geen betoog. Een aantal van 17 te bouwen woningen per jaar is niet veel en geeft een
inkomstenderving van bouwleges en OZB van gemiddeld fl. 1650,- per woning voor een
aantal van plus minus 30 woningen. Om nog maar niet te spreken over renteverliezen met
betrekking tot reeds gedane investeringen ten behoeve van infrastructuur en aangekochte
gronden. We vragen het College om in deze zich te blijven inzetten voor het zoeken naar
openingen.
Het voomemen om een gemeentelijke website op te zetten spreekt ons als Gemeentebelangen
Leeuwarderadeel zeer wel aan. Het biedt de burger een breed scala van mogelijkheden om
director met de gemeente te communiceren. Het biedt diverse mogelijkheden bij het
aanvragen van bijvoorbeeld paspoorten, vergunningen en rijbewijzen. De betrokkenheid zal
toenemen en daardoor zal een betere communicatie ontstaan tussen het gemeentelijke
apparaat en haar inwoners. Deze manier van communiceren zal in de toekomst alleen maar
toenemen en past geheel in deze tijd van elektronische snelwegen en communicatie.
Openbare orde en veiligheid
Door de rijksoverheid is de toezegging gedaan dat er meer politie-personeel zal worden
aangetrokken en ingezet om daarmee invulling te geven aan het tegengaan van geweld,
criminele activiteiten, vemielingen en om de aanwezige onveiligheidsgevoelens weg te
nemen. Wij verzoeken het College om zich er voor in te zetten dat onze gemeente hier de
vruchten van mee kan plukken en wij hier meer blauw op straat kunnen gaan aantreffen.
Een constante bron van ergemis blijft het vemlelen van bushokjes, lantarenpalen,
speelwerktuigen en ander vandalisme. Naast de financiele consequenties geeft dit vaak een
verloederd straatbeeld. Wij verzoeken het College dan ook om in de (teveel) voorkomende
gevallen de vemielingen met spoed te herstellen.
Verder geven wij de overweging mee om op termijn de bestaande bushokjes te vervangen
door minder vandalismegevoelige uitvoeringen. Gelijkertijd moeten we constateren dat wij
ons zelf als kleine samenleving een brevet van onvermogen moeten geven, daar wij niet in
staat zijn om middels sociale controle dit soort van vemielingen in te dammen.
Verkeer en openbaar vervoer
Binnen het concept van duurzaam veilig worden er diverse aanpassingen aangebracht met
betrekking tot de wegencategorisering. Begrip hebbende voor het gegeven dat veiligheid voor
voetgangers en langzaam verkeer voorop staat, menen wij toch dat ondanks alle
verkeersmaatregelen de kerk met betrekking tot het gemotoriseerde verkeer in het midden van