HOOFDSTUK V KASBEHEER Artikel 14. Geldstromenbeheer Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken, wordt: 1. het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquid-teitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoen-de is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen; 2. het betalingsverkeer zoveel wordt mogelijk elektronisch uitgevoerd binnen een bank. Artikel 15. Saldo- en liquiditeitenbeheer Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen: 1de gemeente streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen een rentecom- pensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities; 2. indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat, kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt, overeenkomstig artikel 4 lid 1, de kasgeldlimiet niet overschreden; 3. toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeld- leningen en kredietlimiet op rekening-courant; 4. toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan een jaar, zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito's; 5. bij het extern uitzetten van gelden korter dan een jaar, zijn slechts de in artikel 6 genoemde tegenpartijen toegestaan; 6. de gemeente vraagt offertes op bij minimaal drie instellingen, waaronder de NY Bank Neder-landse Gemeenten, alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan een jaar. HOOFDSTUK VI ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE CONTROLE Artikel 16. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van de administratieve organisatie en interne controle. 1. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd. 2. Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd. 3. Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden: a. iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd; b. de uitvoering en controle geschieden door afzonderlijke functionarissen; c. de uitvoering en registratie in de financiele administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen. 4. De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle. HOOFDSTUK VII VERANTWOORDELIJKHEDEN 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2001 | | pagina 26