Vervolg Na indiening van het Activiteitenplan heeft toetsing plaatsgevonden door het Ministerie van YWS. Bij beschikking van 6 december 2001 is de goedkeuring verleend. Voor 1 april 2002 moeten de coordinerende gemeenten een verslag indienen omtrent de voortgang bij de realisering van het Activiteitenplan. Voor 1 december 2002 leggen de gemeenten vervolgens verantwoording af over de besteding van de uitkering aan de activiteiten waarvoor deze is bestemd. Voor 31 maart 2003 stelt de minister de uitkering vast. Door de goedkeuring van het Activiteitenplan is nu, mits het wordt uitgevoerd overeenkomstig de door VWS gestelde voorwaarden, een stimuleringsbijdrage beschikbaar van 2.254.570,-- 1.023.079,--) voor de hele provincie. Uitwerking. In het kader van de uitvoering van het Activiteitenplan is een stuurgroep in het leven geroe- pen. Deze stuurgroep bestaat uit de portefeuillehouders van de coordinerende gemeenten en de voorzitters van de drie RIO-besturen ondersteund door de directeuren van de RIO's en de beleidsambtenaren van de coordinerende gemeenten. Door de stuurgroep is een "basisdocument" vastgesteld waarin is beschreven hoe de geza- menlijke aanpak van het activiteitenplan zou moeten plaatsvinden. Dit basisdocument maakt deel uit van het Opschalingsplan. Een cruciaal punt in het opschalingstraject is, dat op enig moment de drie RIO-besturen moet besluiten de huidige rechtspersonen te ontbinden. Vervolgens zal daar een formele rechtspersoon voor in de plaats komen. Zo'n besluit moet in ieder geval voor 1 juli 2002 zijn genomen. Op grond van de statuten van de RIO's moeten de gemeenteraden voor het opheffen van de bestaande stichtingen toestemming geven. Het streven is erop gericht om een dergelijk raadsbesluit in alle 31 gemeenten nog voor de raadsverkiezingen van maart 2002 te laten nemen. Dat betekent een behoorlijke tijdsdruk. De stuurgroep heeft met externe ondersteuning van Deloitte&Touche Bakkenist het Opscha lingsplan vastgesteld op grond waarvan gemeenten begin 2002 een onderbouwd principebe- sluit kunnen nemen. Het streven om te komen tot een beperkt aantal indicatieorganen heeft betrekking op de mogelijke schaalvoordelen. Het tot stand brengen van een RIO (maximaal twee) in een zorgkantoorregio leidt tot een grotere organisatie die meer mogelijkheden biedt voor een gedeconcentreerde aanpak, waarbij kan worden aangesloten bij de ontwikkelingen rond de lokale zorgketen. In de centrale organisatie kunnen die functies en (staf)activiteiten worden ondergebracht die vanwege de beperkte schaalomvang niet door de uitvoeringsorganisaties kunnen worden uitgevoerd. Dit beleid sluit overigens naadloos aan op de initiatieven tot samenwerking zoals die reeds tussen de drie Friese RIO's in gang was gezet. De stuurgroep heeft op 20 december 2001 een Opschalingsplan opgesteld, dat ingaat op: bestuurlijke vormgeving; organisatiestructuur; personele aspecten; huisvesting; financiele aspecten van de nieuwe organisatie. Vanwege de lengte van het totale traject en de beperkte beschikbare tijd gelet op de Regeling Robuuste RIO's is besluitvorming door alle raden noodzakelijk voor 1 juli 2002. Overigens is dit ook een eis van VWS. Derhalve worden eerst principebesluiten gevraagd van de gemeenteraden, waarna verdere uitwerking op detailniveau zal gaan plaatsvinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 23