Daarna kan tot defmitieve besluitvorming worden overgegaan. Dit Opschalingsplan is een
belangrijke leidraad voor het proces.
Het is een al redelijk inhoudelijk plan dat informerend is bedoeld omtrent de nieuwe
organisatie en de fmanciele gevolgen ervan. Er wordt nu nog geen inhoudelijk standpunt van
gemeenten gevraagd. Het rapport is ook nog niet volledig omdat de gevolgen van een sociaal
plan nog niet zijn doorgerekend en gewerkt is met cijfers uit het boekjaar 2000 (er zullen
berekeningen volgen gebaseerd op de jaarcijfers 2001).
Onder verwijzing naar het Opschalingsplan en gehoord het advies van de commissies WSR
en BFM, is het van belang dat er in principe instemming wordt betuigd op de volgende
onderdelen:
het opheffen van de huidige stichtingen;
het oprichten van een nieuwe stichting;
het handhaven van regionale werkorganisaties;
instemmen met het bestuursmodel Raad van Toezicht;
instemmen met de strekking van het Opschalingsplan;
instemmen dat op basis van dit plan verdere uitwerking plaatsvindt.
De verdere uitwerking heeft betrekking op de nadere fmanciele onderbouwing van de
opschaling: fmanciele gevolgen van een sociaal plan; fmanciele consequenties van
huisvesting van de centrale organisatie; kosten met betrekking tot de interne bedrijfsvoering
(staffuncties) en de consequentie van het uitgangspunt om een algemene reserve van 6% in te
stellen. Ook goede informatie van personeel en vakbonden is in dit stadium van groot belang.
Het Opschalingsplan is daarom ook aan de bonden en de Personeelsvertegenwoordigingen
gezonden.
Verder wordt een besluit gevraagd de Stuurgroep te mandateren de nodige stappen te zetten
om het Opschalingsplan tot het moment van finale besluitvorming realiseren. Dit overeen-
komstig het stappenplan zoals dat in hoofdstuk 9 van het Opschalingsplan is opgenomen.
Aansluitend op de in januari 2002 gehouden voorlichtingsbijeenkomsten en op verzoek van
de portefeuillehouders heeft Deloitte Touche de volgende samenvatting gemaakt van de
fmanciele aspecten.
Aspect
Personeelskosten
Huisvesting
Algemene Reserve
Frictiekosten
Advieskosten
Structureel Incidenteel
98 per 1000 inwoner
28 per 1000 inwoners Inrichting: pm
ZO: €73.210
Harmonisatie SAV
(Secundaire Arbeids
Voorwaarden)
ZW:€ 43.721
Noord: (-€ 97.092)
PM
26.400
Dekking
gemeenten (structureel)
gemeenten (structureel)
gemeenten ZO en ZW
(eenmalig)
gemeenten (eenmalig)
Robuuste RIO
Opmerkingen:
- Personeelskosten: de toename van formatie bedraagt slechts 0,45 fte. Er vindt echter een
wijziging van functieniveau plaats: de indirecte functies worden kwalitatief hoogwaardiger, het-
geen mee leidt tot de kostenstijging.
- De frictiekosten kunnen nu nog niet worden bepaald. Deze zijn in hoge mate afhankelijk van de
uitkomsten van een sociaal statuut. Met de principebesluitvorming wordt mandaat gevraagd voor
verdere uitwerking hiervan.
4