Daarna kan tot defmitieve besluitvorming worden overgegaan. Dit Opschalingsplan is een belangrijke leidraad voor het proces. Het is een al redelijk inhoudelijk plan dat informerend is bedoeld omtrent de nieuwe organisatie en de fmanciele gevolgen ervan. Er wordt nu nog geen inhoudelijk standpunt van gemeenten gevraagd. Het rapport is ook nog niet volledig omdat de gevolgen van een sociaal plan nog niet zijn doorgerekend en gewerkt is met cijfers uit het boekjaar 2000 (er zullen berekeningen volgen gebaseerd op de jaarcijfers 2001). Onder verwijzing naar het Opschalingsplan en gehoord het advies van de commissies WSR en BFM, is het van belang dat er in principe instemming wordt betuigd op de volgende onderdelen: het opheffen van de huidige stichtingen; het oprichten van een nieuwe stichting; het handhaven van regionale werkorganisaties; instemmen met het bestuursmodel Raad van Toezicht; instemmen met de strekking van het Opschalingsplan; instemmen dat op basis van dit plan verdere uitwerking plaatsvindt. De verdere uitwerking heeft betrekking op de nadere fmanciele onderbouwing van de opschaling: fmanciele gevolgen van een sociaal plan; fmanciele consequenties van huisvesting van de centrale organisatie; kosten met betrekking tot de interne bedrijfsvoering (staffuncties) en de consequentie van het uitgangspunt om een algemene reserve van 6% in te stellen. Ook goede informatie van personeel en vakbonden is in dit stadium van groot belang. Het Opschalingsplan is daarom ook aan de bonden en de Personeelsvertegenwoordigingen gezonden. Verder wordt een besluit gevraagd de Stuurgroep te mandateren de nodige stappen te zetten om het Opschalingsplan tot het moment van finale besluitvorming realiseren. Dit overeen- komstig het stappenplan zoals dat in hoofdstuk 9 van het Opschalingsplan is opgenomen. Aansluitend op de in januari 2002 gehouden voorlichtingsbijeenkomsten en op verzoek van de portefeuillehouders heeft Deloitte Touche de volgende samenvatting gemaakt van de fmanciele aspecten. Aspect Personeelskosten Huisvesting Algemene Reserve Frictiekosten Advieskosten Structureel Incidenteel 98 per 1000 inwoner 28 per 1000 inwoners Inrichting: pm ZO: €73.210 Harmonisatie SAV (Secundaire Arbeids Voorwaarden) ZW:€ 43.721 Noord: (-€ 97.092) PM 26.400 Dekking gemeenten (structureel) gemeenten (structureel) gemeenten ZO en ZW (eenmalig) gemeenten (eenmalig) Robuuste RIO Opmerkingen: - Personeelskosten: de toename van formatie bedraagt slechts 0,45 fte. Er vindt echter een wijziging van functieniveau plaats: de indirecte functies worden kwalitatief hoogwaardiger, het- geen mee leidt tot de kostenstijging. - De frictiekosten kunnen nu nog niet worden bepaald. Deze zijn in hoge mate afhankelijk van de uitkomsten van een sociaal statuut. Met de principebesluitvorming wordt mandaat gevraagd voor verdere uitwerking hiervan. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 24