Deel 1: bijzondere beleidsonderwerpen Effectiviteit van de ambteliike oraanisatie De Raad hecht aan een goed draaiend ambtelijk apparaat dat productief is en een prettig werkklimaat biedt voor de medewerkers. Dit stelt hoge eisen aan de aansturing van de ambtelijke organisatie. Er is oog voor het door de inspecteur voor de ruimtelijke ordening blootgelegde formatietekort op de beleidsterreinen ruimtelijke ordening, volkshuisvestinq en milieu. Direct na de formatie gaan het nieuwe college en de ambtelijke top rond te tafel zitten met als doel om de verwachtingen ten aanzien van ieders rolopvatting uit te wisselen en om heldere afspraken te maken over de verantwoordelijkheden die men op het snijvlak van politiek bestuur en ambtelijk management in acht zal nemen. Voor de begeleiding van zo'n gesprek zal een ervaren externe adviseur worden gevraagd. Financiele positie en belastinapolitiek De raad draagt het college op om een financieel perspectief te ontwikkelen dat zal bestaan uit een mix van oplossingsrichtingen, zoals: tariefstijgingen, strak budgetteren, efficienter en doelmatiger werken van het gemeentelijk apparaat. Het instrument van beiastingverhoging mag worden ingezet ter compensatie van de inflatie; in bijzondere gevallen kan het college beargumenteerd de raad voorstellen tot een daarboven uitstijgende verhoging van de belasting. Voorts geeft de raad als randvoorwaarde mee dat de volgende (meerjaren) beg rating sober en doelmatig van opzet dient te zijn. Verzoek van CPA inzake moqeliike vestiqino AZC De partijen spreken uit dat zij elkaars standpunten over het verzoek van COA zullen respecteren. Voorts dragen de partijen het nieuwe college op om - na samenspraak met de bevolking - een standpunt te bepalen over het COA-verzoek. Het college zal niet eerder beginnen met de formulering van een standpunt en met de discussie met de bevolking daarover, dan nadat op landelijk niveau duidelijkheid is ontstaan over het nationaal te voeren asielzoekersbeleid (d.w.z. nadat de regeringsverklaring van het nieuwe kabinet is afgelegd). In de fase waarin het college haar standpunt ontwikkelt, neemt de raad een luisterende houding aan. Nadat het college een standpunt heeft bepaald, legt zij dat voor aan de raad. Vervolgens neemt de raad een finaal besluit, gebaseerd op oordeelsvormingen van alle raadsleden op de ervaringen die men heeft opgedaan en op het eigen geweten. Gemeenteliike herindelina De zelfstandige positie van de gemeente Leeuwarderadeel is het uitgangspunt van de raad. Er zal in 2004 een evaluatie van de zelfstandigheid van Leeuwarderadeel uitgevoerd worden. Samenwerking geniet de voorkeur boven herindeling. De samenwerking tussen de gemeente Leeuwarderadeel en andere gemeenten zal worden uitgebouwd. De gemeente zal bij voorkeur met gemeenten met dezelfde aard en schaal samenwerken. Op het moment dat het onderwerp van de gemeentelijke herindeling aan de orde komt, zal in de raad een zakelijke discussie gevoerd worden waarin de voor- en nadelen voor Leeuwarderadeel op een rij worden gezet. Nadat zo'n voor- en nadelen analyse heeft plaats gevonden zullen partijen zich uitspreken over een gemeentelijke indeling. Voorts zal afgewacht moeten worden of er een burgerinitiatief komt teneinde over dit onderwerp een consultatief referendum te houden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 53