Deel 1: bijzondere beleidsonderwerpen
Effectiviteit van de ambteliike oraanisatie
De Raad hecht aan een goed draaiend ambtelijk apparaat dat productief is en een prettig
werkklimaat biedt voor de medewerkers. Dit stelt hoge eisen aan de aansturing van de
ambtelijke organisatie. Er is oog voor het door de inspecteur voor de ruimtelijke ordening
blootgelegde formatietekort op de beleidsterreinen ruimtelijke ordening, volkshuisvestinq
en milieu.
Direct na de formatie gaan het nieuwe college en de ambtelijke top rond te tafel zitten
met als doel om de verwachtingen ten aanzien van ieders rolopvatting uit te wisselen en
om heldere afspraken te maken over de verantwoordelijkheden die men op het snijvlak
van politiek bestuur en ambtelijk management in acht zal nemen. Voor de begeleiding
van zo'n gesprek zal een ervaren externe adviseur worden gevraagd.
Financiele positie en belastinapolitiek
De raad draagt het college op om een financieel perspectief te ontwikkelen dat zal
bestaan uit een mix van oplossingsrichtingen, zoals: tariefstijgingen, strak budgetteren,
efficienter en doelmatiger werken van het gemeentelijk apparaat. Het instrument van
beiastingverhoging mag worden ingezet ter compensatie van de inflatie; in bijzondere
gevallen kan het college beargumenteerd de raad voorstellen tot een daarboven
uitstijgende verhoging van de belasting. Voorts geeft de raad als randvoorwaarde mee
dat de volgende (meerjaren) beg rating sober en doelmatig van opzet dient te zijn.
Verzoek van CPA inzake moqeliike vestiqino AZC
De partijen spreken uit dat zij elkaars standpunten over het verzoek van COA zullen
respecteren. Voorts dragen de partijen het nieuwe college op om - na samenspraak met
de bevolking - een standpunt te bepalen over het COA-verzoek. Het college zal niet
eerder beginnen met de formulering van een standpunt en met de discussie met de
bevolking daarover, dan nadat op landelijk niveau duidelijkheid is ontstaan over het
nationaal te voeren asielzoekersbeleid (d.w.z. nadat de regeringsverklaring van het
nieuwe kabinet is afgelegd). In de fase waarin het college haar standpunt ontwikkelt,
neemt de raad een luisterende houding aan. Nadat het college een standpunt heeft
bepaald, legt zij dat voor aan de raad. Vervolgens neemt de raad een finaal besluit,
gebaseerd op oordeelsvormingen van alle raadsleden op de ervaringen die men heeft
opgedaan en op het eigen geweten.
Gemeenteliike herindelina
De zelfstandige positie van de gemeente Leeuwarderadeel is het uitgangspunt van de
raad. Er zal in 2004 een evaluatie van de zelfstandigheid van Leeuwarderadeel
uitgevoerd worden. Samenwerking geniet de voorkeur boven herindeling. De
samenwerking tussen de gemeente Leeuwarderadeel en andere gemeenten zal worden
uitgebouwd. De gemeente zal bij voorkeur met gemeenten met dezelfde aard en schaal
samenwerken.
Op het moment dat het onderwerp van de gemeentelijke herindeling aan de orde komt,
zal in de raad een zakelijke discussie gevoerd worden waarin de voor- en nadelen voor
Leeuwarderadeel op een rij worden gezet. Nadat zo'n voor- en nadelen analyse heeft
plaats gevonden zullen partijen zich uitspreken over een gemeentelijke indeling. Voorts
zal afgewacht moeten worden of er een burgerinitiatief komt teneinde over dit onderwerp
een consultatief referendum te houden.