V. Wijze van uitgifte van de gronden
Gezien de verwachte belangstelling voor de beschikbare kavels kiest het college voor toede-
ling van kavels door middel van loting. Aangezien voorgesteld wordt een onderverdeling te
maken in categorieen impliceert dit dat voor iedere categorie afzonderlijk geloot gaat worden.
VI. Beperking doorverkoop van bouwkavels
Om speculatie met de gronden te voorkomen zal in de verkoopvoorwaarden worden bepaald
dat binnen 1 jaar na de koop van de kavel begonnen moet worden met de bouw en binnen 2
jaar de bebouwing gereed dient te zijn. Bij het niet bouwen binnen een periode van 1 jaar
verplicht de koper zich de kavel terug te verkopen aan de gemeente tegen de ge'indexeerde
koopprijs.
Tevens zal worden bepaald dat bij verkoop van de gronden (inclusief woning) binnen een
termijn van 3 jaar na aankoop van de gronden, de verkoper aan de gemeente een som geld
verbeurt ter grootte van 50 van de koopprijs van de kavel.
Ten aanzien van de verkoopvoorwaarden is ons college voomemens aan te sluiten bij het
bepaalde in de "specifieke voorwaarden verkoop bouwterreinen bestemmingsplan Aldlan te
Stiens" (zie bijlage). Over de uiteindelijke inhoud van de voorwaarden zal uw raad nader
ge'informeerd worden.
VII. Voorrang aankoop vriikomende woningen voor inwoners Finkum
Vanuit ons college en in meer algemene zin de raad is de vraag gekomen in hoeverre er van de
zijde van de gemeente bepalingen kunnen worden opgelegd aan de koper van een woning in
Finkum voor wat betreft de hierdoor vrijkomende woning.
Een dergelijke bepaling vindt zijn grondslag in de Huisvestingswet. De gemeente moet
daartoe een Huisvestingsverordening vaststellen met daarin opgenomen de verplichting van
een zogenaamde huisvestingsvergunning.
Een dergelijke vergunningsvereiste is uitsluitend mogelijk indien dat in het belang van een
evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk en onder de voorwaar-
de dat deze geldt voor de gehele gemeente. Op dit moment zijn in Fryslan uitsluitend voor de
eilanden dergelijke verordeningen van toepassing.
Resteert uitsluitend de mogelijkheid een moreel beroep te doen op de koper van een bouwka-
vel om de te verkopen woning in eerste instantie beschikbaar te stellen voor de inwoners van
Finkum en daama aan inwoners van de gemeente Leeuwarderadeel. Een dergelijke verplich
ting van de zijde van de gemeente is niet mogelijk, uitsluitend het appelleren aan de gevoelens
van de inwoners van een dorp zou het gewenste resultaat op kunnen leveren. Ons college
hanteert wat deze optie betreft realistische verwachtingen.
VIII Conclusie
Vooralsnog kiest ons college voor een uitgiftebeleid waarbij voor de kleine dorpen vrije
vestiging niet mogelijk is en voor Stiens de vrije vestiging wel is toegestaan. In het geval van
de uitgifte van bouwkavels in Finkum is gekozen voor een drietal categorieen, waardoor naar
de mening van ons college recht kan worden gedaan aan de lokale behoefte aan bouwkavels.