2. Het bieden van uitzicht en zinqeving aan qroepen burgers via voorzieninqen als sociale zorq, onderwiis, ieuqdbeleid en sociaal-economisch beleid 2.1 De gemeente is in staat om gestalte te geven aan een evenwichtig beleid op het gebied van de lokale economie en werkgelegenheid, vanuit een weloverwogen beleidsvisie waarin randvoorwaarden vanuit de ruimtelijke ordening en het milieubeleid en vanuit functies en taakstellingen van de gemeente in regionaal verband navolgbaar en operati- onaliseerbaar zijn verdisconteerd. 2.2 De gemeente is in staat om een weloverwogen beleid te formuleren en te implementeren op sociaal-cultureel en maatschappelijk terrein (zoals sociaal-cultureel aanbod, sport en recreatievoorzieningen, kinderopvang, CIW), in goede aansluiting op de lokale demo- grafische structuur en behoeften. 2.3 Het zojuist genoemde ijkpunt houdt in dat de gemeente zich voortdurend rekenschap geeft van de sociale en demografische structuur van de lokale samenleving en van ver- anderingen daarin. De gemeente beschikt over toereikende expertise om het desbetref- fende inzicht in de lokale samenleving te verwerven en te actualiseren, en om de resul- taten van extern onderzoek terzake (kritisch) te beoordelen en om daaruit gevolgtrekkin- gen voor het beleid te maken. De gemeente heeft van daar uit zicht op de zwakkere en kwetsbare groepen in de lokale samenleving, en is in staat daarvoor een gericht beleid te formuleren en te realiseren. De gemeente beschikt over de deskundigheid en het beoordelingsvermogen om alge- mene inzichten en trends naar de eigen lokale situatie te specificeren. 3. Het bieden van een klantqerichte en dienstverlenende orqanisatie aan de inwoners 3.1 De gemeente beschikt over een expliciete en kenbare organisatievisie met betrekking tot de dienstverlening aan de burger op de diverse terreinen, zoals burgerzaken, sociale zaken en de diverse vormen van vergunningverlening. 3.2 Vanuit deze visie geeft de gemeente vorm aan een deskundige, rechtmatige, snelle, soepele en voorkomende dienstverlening. De medewerkers van de gemeente beschik- ken daartoe over voldoende kennis van de voorschriften en mogelijkheden van de des- betreffende regelgeving en over toereikende sociale vaardigheden voor een voorkomen de communicatie met de burger of "klant". 3.3 Bij uitbesteding of inbreng in intergemeentelijke samenwerking van dienstverlenende taken beschikt de gemeente over: - een front-office dat een dienstverlening aan de burger of "klant" overeenkomstig de kwaliteit als in het vorige ijkpunt bedoeld waarborgt; - voldoende capaciteit en deskundigheid om de uitbestede of "op afstand gezette" taakvervulling te blijven volgen, te beoordelen, aan en zo nodig bij te sturen. Dit punt houdt als "ijkpunt bij zelfevaluatie" in dat voor uitbesteding van essentiele vor men van lokale dienstverlening wordt gekozen vanuit positieve mogelijkheden om deze dienstverlening te optimaliseren, en niet vanuit (toenemend) onvermogen om in eigen huis aan deze dienstverlening vorm te geven. 3.4 De gemeente heeft zicht op de ervaringen van de burgers en doelgroepen met haar dienstverlening op de diverse gebieden. Zij verricht daartoe voortdurend of herhaald "klantenonderzoek". Zij laat de uitkomsten van dit onderzoek effectief van invloed zijn op (wijzigingen in) de vormgeving van haar dienstverlening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 34