BTW-compensatiefonds Tot en met 2005 krijgt de gemeente nog wel een compensatie van het Rijk om de korting van 595.000,- op de Algemene Uitkering grotendeels op te vangen. Met ingang van 2006 krijgen we dat niet meer en dient rekening te worden gehouden met een structureel nadeel van bijna 189.000,- per jaar. Gelet op het feit dat ruim van tevoren bekend is hoe groot de nadelige effecten voor onze gemeente gaan worden, moet er zo spoedig mogelijk op ingespeeld worden. De WD stelt voor om in de begroting van 2004 en 2005 ombuigingen op te nemen opdat de verlaging van de Algemene Uitkering in 2006 opgevangen kan worden. In de begroting van 2004 dient daartoe een bezuiniging van 94.500,- te worden gerealiseerd. In de begroting van 2005 dient nogmaals 94.500,- bezuinigd te worden. Om het college te kunnen aangeven waarop bezuinigd kan worden, stelt de WD-fractie voor om begin volgend jaar in een gezamenlijk overleg van alle raadsfracties te bepalen waarop bezuinigd dient te worden. Afschaffing OZB Op bladzijde 19 van de begroting wordt gesteld, dat in het kabinetsbeleid als uitgangspunt de afschaffing van de OZB is opgenomen. Met de eventuele gevolgen van de afschaffing van de OZB is in deze begroting en meerjarenraming geen rekening gehouden. De argumentatie daarvoor is, het premature stadium van de plannen en een eventuele heroverweging van dit beleid. Nu het kabinet is gevallen, kan niet met zekerheid gesteld worden, of dit punt door een nieuw kabinet weer zal worden opgenomen in het regeerakkoord. Wanneer de WD weer deelneemt in een volgend kabinet - en de kans daarop is niet denkbeeldig - zal ze dit punt ongetwijfeld weer opvoeren. Indien het weer wordt meegenomen in het kabinetsbeleid, dan moet er bij het opstellen van de volgende begroting(en) wel terdege rekening mee moeten worden gehouden. Om het hoofd te kunnen bieden aan de financiele bedreigingen voor onze gemeente is het ook noodzakelijk om het Noodzakelijk (nieuw) beleid 2003 - 2006 nog eens kritisch onder de loep te nemen. Aanpassing spoorwegovergangen .Een zaak welke de WD-fractie niet noodzakelijk vindt, is de aanpassing van de spoorwegovergangen. Daarvoor is een bedrag van 118.500,- opgenomen. Het is toch niet te verkopen dat de gemeente kosten maakt voor het verwijderen van eigendommen van de NS, dan kan het geld nuttiger of misschien beter nog, juist niet worden uitgegeven. Bovendien hebben de overgangen ook nog een positief effect ten aanzien van de snelheid op de wegen. De meeste automobilisten nemen gas terug wanneer ze de overgang passeren. Oftewel gemeente Leeuwarderadeel, neem ten aanzien van dit punt ook wat gas terug. Bevaarbaar maken noordelijk gedeelte Elfstedenroute De idee voor het bevaarbaar maken van het noordelijk gedeelte van de Elfstedenroute is reeds jaren bekend. Uit een duur haalbaarheidsonderzoek zal - ondanks een mogelijke positieve uitkomst van het onderzoek - onze gemeente ongetwijfeld de conclusie trekken dat het wat betreft Leeuwarderadeel financieel niet haalbaar is. Vaarverbinding Stienservaart - Finkumervaart Net als bij het voorgaande punt, vreest de WD dat ook de financiele consequenties van dit plan te groot zullen zijn. Dit plan is echter meer passend bij onze gemeente dan het vorige. Organisatieontwikkeling/huisvesting gemeentelijk apparaat De ontwikkeling is als volgt, het Rijk draagt taken over aan gemeenten, zonder daarbij voldoende financiele middelen te fourneren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 29