Vervolgens komt de Rijksinspecteur en deze zegt, gemeente jullie doen het niet goed. Om aan de eisen te voldoen moeten weer kosten gemaakt worden waarvoor eigentijk geen gelden in kas zijn. Dit is een negatieve ontwikkeling voor de gemeenten, als een gevolg van Rijksbeleid. Personeel organisatie Inzake de stelpost onvoorzien van 220.000,- ten behoeve van het aantrekken van nieuwe medewerkers heeft de fractie van de WD het navolgend standpunt. Alvorens begonnen wordt met het in dienst nemen van nieuwe medewerkers dient door b&w informatie te worden verschaft over de (verbeterde)aansturing van de huidige medewerkers. Want ook dat was een punt welk uitdrukkelijk werd genoemd in het rapport van Van de Kerk en Van Venrooij (K V). Indien de aansturing niet optimaal is, heeft het aantrekken van nieuwe mensen geen zin. Het gevaar is dan, dat de nieuwe krachten gaan 'rondzwemmen in de organisatie' met alle negatieve gevolgen van dien, wat ook weer negatief doorwerkt op de huidige medewerkers. Een paar dagen nadat bovenstaande woorden aan het papier waren toevertrouwd kon uit een personeelsadvertentie in de Leeuwarder Courant worden opgemaakt, dat b&w toch de omgekeerde weg zijn ingeslagen. Ondanks het feit dat er raadsbreed vragen zijn gesteld inzake de aansturing en daar niet of nauwelijks informatie omtrent is verstrekt, wordt de ambtelijke organisatie toch maar vast versterkt. Dat de begroting waarin de middelen daarvoor beschikbaar worden gesteld nog niet is vastgesteld deert b&w zeker allerminst. De vragen die de WD-fractie naar aanleiding van deze zaak aan de raad wil voorleggen: neemt dit college van b&w ons als raad wel serieus?, Kan dit zomaar geaccepteerd worden? Zwembad Naast de kritische houding ten aanzien van voornoemde twee punten van Noodzakelijk (nieuw) beleid 2003 - 2006 wil de WD net als voorgaande jaren ook weer een kanttekening maken wat betreft de begrotingspost 'Zwembad'. De begrotingspost 'Zwembad' is evenals voorgaande jaren weer aanzienlijk verhoogd. Ditmaal met een bedrag van 58.300,- naar een totaal van 898.300,-. De verdediging van het college naar aanleiding van deze verhoging zal ongetwijfeld luiden: dat er een nieuwe beheerder moet komen omdat de huidige beheerder te kennen heeft gegeven van deze taak ontheven te willen worden. Op zich is dat een plausibele verklaring. Voor de begroting van 2003 is een ombuiging van deze verhoging dan zeer waarschijnlijk ook niet meer mogelijk. De fractie van de WD stelt ten aanzien van de kosten voor het zwembad voor, om dit punt ook mee te nemen in het voornoemde 'bezuinigingsoverleg' begin volgend jaar. Naast bezuinigingen kan in het overleg ook gesproken worden over aanpassing van tarieven en openstelling van het zwembad. Kermissen Naast het beheersen van de uitgaven, is het binnenhalen van inkomsten net zo beiangrijk, of misschien nog wel belangrijker. De kosten die gemaakt worden ten behoeve van de kermis stijgen, de baten worden voor hetzelfde bedrag begroot als in 2002. De WD vertrouwt erop dat b&w als goed koopman bij de inschrijving door de exploitanten ook meer baten weet binnen te halen. Op de kermis wordt goed verdiend, de gemeente mag er daarom ook wat aan verdienen. Onwikkelingskader Leeuwarden II Door middel van onroerendzaakbelasting en leges kan de gemeente ook gelden genereren. Belastingverhogen zijn 'nicht im frage', het heffen van leges wel. Met name bouwleges kunnen een mooie bron van inkomsten vormen. Als gevolg van het 'Ontwikkelingskader Leeuwarden II" (OKL II) heeft Leeuwarderadeel echter al een aantal jaren een minimaal contingent te bouwen woningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 30