Vervolgens komt de Rijksinspecteur en deze zegt, gemeente jullie doen het niet goed. Om
aan de eisen te voldoen moeten weer kosten gemaakt worden waarvoor eigentijk geen
gelden in kas zijn. Dit is een negatieve ontwikkeling voor de gemeenten, als een gevolg van
Rijksbeleid.
Personeel organisatie
Inzake de stelpost onvoorzien van 220.000,- ten behoeve van het aantrekken van nieuwe
medewerkers heeft de fractie van de WD het navolgend standpunt.
Alvorens begonnen wordt met het in dienst nemen van nieuwe medewerkers dient door b&w
informatie te worden verschaft over de (verbeterde)aansturing van de huidige medewerkers.
Want ook dat was een punt welk uitdrukkelijk werd genoemd in het rapport van Van de Kerk
en Van Venrooij (K V). Indien de aansturing niet optimaal is, heeft het aantrekken van
nieuwe mensen geen zin. Het gevaar is dan, dat de nieuwe krachten gaan 'rondzwemmen in
de organisatie' met alle negatieve gevolgen van dien, wat ook weer negatief doorwerkt op de
huidige medewerkers. Een paar dagen nadat bovenstaande woorden aan het papier waren
toevertrouwd kon uit een personeelsadvertentie in de Leeuwarder Courant worden
opgemaakt, dat b&w toch de omgekeerde weg zijn ingeslagen.
Ondanks het feit dat er raadsbreed vragen zijn gesteld inzake de aansturing en daar niet of
nauwelijks informatie omtrent is verstrekt, wordt de ambtelijke organisatie toch maar vast
versterkt. Dat de begroting waarin de middelen daarvoor beschikbaar worden gesteld nog
niet is vastgesteld deert b&w zeker allerminst. De vragen die de WD-fractie naar aanleiding
van deze zaak aan de raad wil voorleggen: neemt dit college van b&w ons als raad wel
serieus?, Kan dit zomaar geaccepteerd worden?
Zwembad
Naast de kritische houding ten aanzien van voornoemde twee punten van Noodzakelijk
(nieuw) beleid 2003 - 2006 wil de WD net als voorgaande jaren ook weer een kanttekening
maken wat betreft de begrotingspost 'Zwembad'.
De begrotingspost 'Zwembad' is evenals voorgaande jaren weer aanzienlijk verhoogd.
Ditmaal met een bedrag van 58.300,- naar een totaal van 898.300,-.
De verdediging van het college naar aanleiding van deze verhoging zal ongetwijfeld luiden:
dat er een nieuwe beheerder moet komen omdat de huidige beheerder te kennen heeft
gegeven van deze taak ontheven te willen worden. Op zich is dat een plausibele verklaring.
Voor de begroting van 2003 is een ombuiging van deze verhoging dan zeer waarschijnlijk
ook niet meer mogelijk.
De fractie van de WD stelt ten aanzien van de kosten voor het zwembad voor, om dit punt
ook mee te nemen in het voornoemde 'bezuinigingsoverleg' begin volgend jaar. Naast
bezuinigingen kan in het overleg ook gesproken worden over aanpassing van tarieven en
openstelling van het zwembad.
Kermissen
Naast het beheersen van de uitgaven, is het binnenhalen van inkomsten net zo beiangrijk, of
misschien nog wel belangrijker.
De kosten die gemaakt worden ten behoeve van de kermis stijgen, de baten worden voor
hetzelfde bedrag begroot als in 2002. De WD vertrouwt erop dat b&w als goed koopman bij
de inschrijving door de exploitanten ook meer baten weet binnen te halen.
Op de kermis wordt goed verdiend, de gemeente mag er daarom ook wat aan verdienen.
Onwikkelingskader Leeuwarden II
Door middel van onroerendzaakbelasting en leges kan de gemeente ook gelden genereren.
Belastingverhogen zijn 'nicht im frage', het heffen van leges wel. Met name bouwleges
kunnen een mooie bron van inkomsten vormen. Als gevolg van het 'Ontwikkelingskader
Leeuwarden II" (OKL II) heeft Leeuwarderadeel echter al een aantal jaren een minimaal
contingent te bouwen woningen.