Ministerie van VWS heeft vervolgens bij de toewijzing van de bijdrage gesteld, dat het niet halen ervan leidt tot terugvordering (het alles-of-niets-principe). Bij de opschaling van de RIO's in de Provincie Fryslan wordt door alle drie de regio's (Noord, Zuidwest en Zuidoost; zowel gemeentelijk als RIO's) nauw samengewerkt in een daarvoor speciaal in het leven geroepen Stuurgroep. Externe ondersteuning wordt verleend door Deloitte Touche Bakkenist. Voordat de eerder genoemde stimuleringsmaatregel van kracht werd, waren de RIO's in Fryslan al in gesprek over een vorm van samenwerking om de organisaties te versterken. Door de sterke groei die de organisatie doorgemaakt hebben, als gevolg van een sterk toenemende vraag naar indicaties o.a. door de vergrijzing, werd essentiele kennis op het gebied van fmancien, personeelsbeleid en automatisering node gemist. Door de opschaling die nu aan de orde is, kan deze knowhow voor alle drie de organisaties ingezet worden. Zonder opschaling zouden de RIO's afzonderlijk moeten voorzien in deze organisatiefuncties. Van meet af aan is een gedeconcentreerde werkwijze als voorwaarde aan de nieuwe organisatie gesteld. De infrastructuur van de zorg in Fryslan vertoont regionale verschillen, waarop door de nieuwe organisatie adequaat ingespeeld moet kunnen worden. De principebesluiten De Stuurgroep heeft op 20 december 2001 een Opschalingsplan opgesteld, dat ingaat op de bestuurlijke vormgeving, de organisatiestructuur, de personele aspecten, de huisvesting en de fmanciele aspecten van de nieuwe organisatie. In het voorjaar van 2002 is aan de raden van de gemeenten in de provincie Fryslan gevraagd om in principe in te stemmen met de opschaling. Dit principebesluit was om een aantal redenen noodzakelijk: -door de gemeenteraadsverkiezingen en de daaropvolgende collegevorming was terugkoppeling naar de gemeenten in de periode maart-mei haast onmogelijk; -de kosten die voortvloeien uit de opschaling konden pas concreet in kaart worden gebracht na een reshuffeling van de bestaande organisaties. Deze reshuffeling, met grote consequenties voor personeelsleden, zou onzorgvuldig zijn, als niet duidelijk was dat gemeenten de opschaling van belang vonden; -er moest een ordening in het proces aangebracht worden tussen uitgangspunten en uitwerkin- gen. De gemeenteraden in de regio hebben vervolgens in dit voorjaar in principe instemming betuigd met de volgende 6 onderdelen van de opschaling: -het opheffen van de huidige stichtingen; -het oprichten van een nieuwe stichting; -het handhaven van regionale werkorganisaties; -het bestuursmodel Raad van Toezicht; -de strekking van het Opschalingsplan; -dat op basis van dit plan verdere uitwerking plaatsvindt. De uitwerking De Stuurgroep heeft zich met bedoelde uitwerking belast. De uitwerking van het Opschalingsplan heeft betrekking op de nadere fmanciele onderbouwing van de opschaling; fmanciele gevolgen van een sociaal plan; fmanciele consequenties van huisvesting van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 81