Ministerie van VWS heeft vervolgens bij de toewijzing van de bijdrage gesteld, dat het niet
halen ervan leidt tot terugvordering (het alles-of-niets-principe).
Bij de opschaling van de RIO's in de Provincie Fryslan wordt door alle drie de regio's (Noord,
Zuidwest en Zuidoost; zowel gemeentelijk als RIO's) nauw samengewerkt in een daarvoor
speciaal in het leven geroepen Stuurgroep. Externe ondersteuning wordt verleend door
Deloitte Touche Bakkenist.
Voordat de eerder genoemde stimuleringsmaatregel van kracht werd, waren de RIO's in
Fryslan al in gesprek over een vorm van samenwerking om de organisaties te versterken. Door
de sterke groei die de organisatie doorgemaakt hebben, als gevolg van een sterk toenemende
vraag naar indicaties o.a. door de vergrijzing, werd essentiele kennis op het gebied van
fmancien, personeelsbeleid en automatisering node gemist. Door de opschaling die nu aan de
orde is, kan deze knowhow voor alle drie de organisaties ingezet worden. Zonder opschaling
zouden de RIO's afzonderlijk moeten voorzien in deze organisatiefuncties.
Van meet af aan is een gedeconcentreerde werkwijze als voorwaarde aan de nieuwe organisatie
gesteld. De infrastructuur van de zorg in Fryslan vertoont regionale verschillen, waarop door
de nieuwe organisatie adequaat ingespeeld moet kunnen worden.
De principebesluiten
De Stuurgroep heeft op 20 december 2001 een Opschalingsplan opgesteld, dat ingaat op de
bestuurlijke vormgeving, de organisatiestructuur, de personele aspecten, de huisvesting en de
fmanciele aspecten van de nieuwe organisatie.
In het voorjaar van 2002 is aan de raden van de gemeenten in de provincie Fryslan gevraagd
om in principe in te stemmen met de opschaling. Dit principebesluit was om een aantal redenen
noodzakelijk:
-door de gemeenteraadsverkiezingen en de daaropvolgende collegevorming was
terugkoppeling naar de gemeenten in de periode maart-mei haast onmogelijk;
-de kosten die voortvloeien uit de opschaling konden pas concreet in kaart worden
gebracht na een reshuffeling van de bestaande organisaties. Deze reshuffeling, met grote
consequenties voor personeelsleden, zou onzorgvuldig zijn, als niet duidelijk was dat
gemeenten de opschaling van belang vonden;
-er moest een ordening in het proces aangebracht worden tussen uitgangspunten en uitwerkin-
gen.
De gemeenteraden in de regio hebben vervolgens in dit voorjaar in principe instemming betuigd
met de volgende 6 onderdelen van de opschaling:
-het opheffen van de huidige stichtingen;
-het oprichten van een nieuwe stichting;
-het handhaven van regionale werkorganisaties;
-het bestuursmodel Raad van Toezicht;
-de strekking van het Opschalingsplan;
-dat op basis van dit plan verdere uitwerking plaatsvindt.
De uitwerking
De Stuurgroep heeft zich met bedoelde uitwerking belast. De uitwerking van het
Opschalingsplan heeft betrekking op de nadere fmanciele onderbouwing van de opschaling;
fmanciele gevolgen van een sociaal plan; fmanciele consequenties van huisvesting van de