centrale organisatie; kosten met betrekking tot de interne bedrijfsvoering (staffuncties) en de
consequentie van het uitgangspunt om de nieuwe organisatie van start te laten gaan met een
algemene reserve van 6% van de begroting.
Inmiddels is de uitwerking gereed en wordt u onder meer de Rapportage van de financiele
gevolgen aangeboden. Op basis hiervan wordt u voorgesteld tot definitieve besluitvorming
over te gaan. Over deze uitwerking op detailniveau wordt nog het navolgende toegelicht:
1. Uitstel van VWS;
2. De Stuurgroep (fusiebestuur);
3. De Raad van Toezicht;
4. De conceptstatuten;
5. De samenstelling van het centraal orgaan (CO) met organogram;
6. Het overleg met de gezamenlijke personeelsvertegenwoordigingen (PvT's);
7. De huisvesting;
8. De fmancien;
9. De gelden Robuuste RIO's;
10. De begroting 2003 van het RIO.
Uitstel van VWS
Het Ministerie van VWS heeft desgevraagd ingestemd, dat definitieve besluitvorming over de
diverse onderdelen van het ingediende Activiteitenplan door de gemeenten(raden) zal zijn
genomen voor 1 januari 2003. Hiermee is de oorspronkelijke uiterste beslisdatum van 1 juli
2002 komen te vervallen en vervangen door deze nieuwe datum.
De Stuurgroep
De samenstelling van de Stuurgroep is als gevolg van de verkiezingen iets gewijzigd. De
vertegenwoordigers uit de Regio's Zuidwest- en Zuidoost-Fryslan, mevrouw van der
Zwan-Binkhorst en mevrouw Van Burgsteden-Hilhorst, zijn opgevolgd door respectievelijk de
heren Ekhart en Heijltjes. In de Regio Noord-Fryslan is mevrouw Hafkamp als lid (tevens
voorzitter) van de Stuurgroep aangebleven.
Ten behoeve van het fusieproces is er een tijdelijk fusiebestuur gevormd. Dit fusiebestuur is
samengesteld uit de drie voorzitters van de zittende Rio-besturen en opereert met een mandaat
van deze besturen. Het heeft zich belast met:
-het vaststellen van het organogram van de nieuwe stichting en de functieprofielen;
-het selecteren van de nieuwe directeur/bestuurder van de nieuwe stichting i.o.;
-het in overleg met de beoogd directeur selecteren van de overige medewerkers die werkzaam
zullen zijn in de nieuwe centrale organisatie;
-het voeren van overleg met de vakorganisaties en de personeelsvertegenwoordiging en het tot
stand brengen van een sociaal plan;
-het voorbereiden van de conceptstatuten van de nieuwe stichting i.o.;
-het werven van nieuwe leden voor de nieuwe Raad van Toezicht.
De eerste vijf taken zijn inmiddels afgerond.
De Raad van Toezicht
Dit bestuursmodel is in het Opschalingsplan toegelicht. Enkele gemeenten hebben zich
uitgesproken voor een sterkere positie in dit bestuur. Dit is reeds beoogd met de
onafhankelijke positie van de voorzitter, daartoe voorgedragen door de gemeenten. Om elke