regio toch een plek daarin te geven is uiteindelijk gekozen voor een samenstelling waarbij de
gezamenlijke gemeenten drie leden voordragen en wel namens elke regio een.
De Raad van Toezicht ziet er dan als volgt uit:
-drie leden, waaronder de voorzitter, namens de gemeenten;
-twee leden namens de patienten- en clientenorganisaties;
-een lid namens de zorgaanbieders;
-een lid namens het zorgkantoor;
-een lid namens de huisartsenorganisaties;
-een lid namens de ondernemingsraad.
Voor alle posities in het bestuur zijn functieprofielen opgesteld. Het fusiebestuur zal zich
belasten met het werven van de nieuwe bestuursleden conform deze profielen. Om
belangenvermenging te voorkomen, zal bij de werving benadrukt worden dat de kandidaat
geen actieve en verantwoordelijke positie heeft binnen de kandidaat stellende organisatie of
groepering.
Los hiervan blijven alle gemeenten nadrukkelijk bij het RIO betrokken. Dit alleen al vanwege
de financiering van het regionaal indicatieorgaan: zowel de begroting als de rekening behoeft
de goedkeuring van de gemeenten.
De conceptstatuten
De conceptstatuten zijn in de Stuurgroep eveneens aan de orde geweest.
Belangrijke punten daaruit zijn:
-er wordt (zoals ook vermeld in het Opschalingsplan) gekozen voor het bestuursmodel van
een Raad van Toezicht;
-naast de gebruikelijke bevoegdheden worden ook de vaststelling van de begroting en het
meerjarig beleidsplan onderworpen aan de goedkeuring van de Raad van Toezicht;
-de samenstelling van de Raad van Toezicht voldoet aan de vereisten van het Zorgindicatie-
besluit. De omvang van de raad kan teruggebracht worden indien hiervoor
de wettelijke ruimte ontstaat.
-elke regio draagt een lid voor namens de gemeenten uit die regio (inclusief de
voorzitter).
In de opschalingsmap is een concept opgenomen, dat de instemming van de notaris heeft.
De samenstelling van het centraal orgaan met or nanogram
Er is een organogram tot stand gekomen met de daarbij behorende functieprofielen. In
afwijking van het eerste globale concept in het Opschalingsplan, is de functie van directeur
strategic en ontwikkeling geintroduceerd. Het fusiebestuur is van oordeel dat zowel het
vormgeven aan de fusie zelf coordinate op directieniveau behoeft, als ook de coordinate van
alle activiteiten waardoor het nieuwe RIO zijn plaats in de zorgketen uitbreidt en versterkt. Het
fusiebestuur is er in geslaagd de huidige directeuren van de RIO's een passende plaats in de
organisatie te geven. Met de overige medewerkers, wier functie wijzigt, zijn gesprekken
gevoerd en zijn plaatsingsvoorstellen gedaan.
De taak genoemd onder het vierde aandachtspunt is eveneens afgerond. Het sociaal plan is met
de werknemersorganisaties besproken. Deze zijn echter van oordeel dat de nieuwe werkgever
dit sociaal plan moet ondertekenen.
Hiervan kan pas spralce zijn na de defmitieve besluitvorming door de raden en zodra de nieuwe
statuten bij de notaris zijn gepasseerd. Er zijn geen verschillen van inzicht over dit plan. De