werknemersorganisaties gaan akkoord als wordt geanticipeerd op dit plan. Bovendien kent de
vigerende CAO een uitgebreide fusieparagraaf. Er is dan ook gehandeld in de geest van de
werknemersorganisaties.
Het overleg met de gezamenliike personeelsvertegenwoordiging
Het fusiebestuur heeft meermalen overleg gevoerd met de PvT's van de RIO's. De PvT's zijn
extern ondersteund. In de overleggen waren een tweetal adviesaanvragen aan de orde.
De eerste betrof het advies omtrent de opschaling zelve. Hierover is positief advies uitgebracht.
Het tweede advies betrof de benoeming van de algemeen directeur. Om procedurele redenen is
hierover een negatief advies uitgebracht. De argumentatie is toegelicht en betrof het aspect van
de geheimhouding en de tijdsdruk. In een aantal bijeenkomsten zijn de stappen van het
fusiebestuur uitgebreid beargumenteerd en toegelicht. Dit is goed verlopen.
De huisvesting
De Stuurgroep heeft uitgesproken dat de huisvesting van de nieuwe centrale organisatie om
praktische redenen aangehaakt dient te worden bij een van de kantoren van de decentrale
werkorganisaties. Het fusiebestuur is van mening dat de vestigingsplaats van de centrale
organisatie op louter pragmatische gronden gebaseerd dient te zijn.
Kortom de huisvesting van de centrale organisatie zal plaats vinden bij een van de RIO-
kantoren en wel daar waar de meest gunstige prijs-kwaliteit-verhouding is te realiseren. Omdat
deze pas duidelijk wordt na serieuze onderhandelingen met aanbieders, zal eerst de uitspraken
van de raden over de fusie worden afgewacht en zijn de kosten die verbonden zijn aan de
huisvesting geraamd op basis van gebruikelijke (gemeentelijke) kengetallen. Hierbij zijn zowel
de onderhoudslasten als de bijkomende lasten voor automatisering en telefonie geraamd.
De financien
Onder verwijzing naar het daaromtrent uitgebrachte rapport van Deloitte en Touche moet
worden geconcludeerd, dat de toename van de kosten 175.000,- zal bedragen met ingang
van 2003 (zie voor de verdeling bijlage 1 van het rapport).
Bij deze analyse is de taakuitbreiding van de RIO's (per 1 januari 2003) met advisering c.q
indicaties t.b.v. de WVG, de sector verstandelijk gehandicapten en de LZA (Langdurig Zorg
Afhankelijken) en de GGZ buiten beschouwing gelaten. Het gaat dus alleen om de fmanciele
gevolgen van de versterking en opschaling van de RIO's conform het activiteitenplan.
Het ligt in de rede dat de uitbreiding met nieuwe taken ook een aanvullende dekking met zich
meebrengt voor de overhead van de RIO's. In hoeverre dit ook daadwerkelijk het geval zal
zijn, is pas te zeggen als de fmanciele effecten van de taakuitbreiding bekend zijn. Indien hieruit
een nadere dekking voor de overhead van de RIO's realiteit wordt kan op basis van
nacalculatie een verrekening plaats vinden.
Van de becijferde structurele meerkosten van het RIO-Fryslan ten opzichte van de reguliere
begrotingen 2003 wordt 130.000,— veroorzaakt door personele kosten en 45.000,— door
de huisvestingskosten voor de centrale organisatie. Daarnaast zijn er nog 40.000,—
eenmalige inrichtingskosten die gedekt kunnen worden uit het budget van de regeling
"Robuuste RIO's" en daardoor niet ten laste van de gemeenten komen.
De stijging van de personele kosten 130.000,-) wordt veroorzaakt door het volgende:
-Er komen een aantal nieuwe functies die voor een organisatie in de nieuwe omvang niet