In het bijgaand concept van de tarieventabel 2003 behorende bij de leges- verordening is een en ander overeenkomstig de model-bepalingen van de VNG uitgewerkt. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat de indeling in prijsgroepen is aangepast aan de indeling die voor de leges welstand van toepassing is. Verder is nieuw dat voor bouwvergunningen tot 2.500 een lager basis- bedrag is opgenomen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de kleinere bouwvergunningen waarvoor tot op heden een niet in verhouding liggend bedrag aan leges wordt gevraagd. planschadevergoeding Op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kan een ieder die meent door een planologische maatregel benadeeld te zijn, een verzoek indienen voor planschade. Een deel van de verzoeken zal terecht zijn, maar het vermoeden bestaat dat een deel van de verzoekers onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet" een gokje waagt. Bedoelde ver zoeken leggen een groot beslag op het ambtelijk apparaat en daamaast zijn er aanzienlijke kosten aan derden. Om te voorkomen dat er te gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van de procedure, wordt voorgesteld leges te hef- fen voor het voeren van een planschadeprocedure. De hoogte van de leges mag daarbij niet hoger zijn dan de gemiddelde kosten per verzoek. Een verzoekkost de gemeente gemiddeld 3.400. Het is onze wens de hoogte van de leges te positioneren op het snijvlak van toegankelijkheid en ontmoediging. Enerzijds achten wij het een ongewenste ontwikkeling indien minder draagkrachtigen niet langer gebruik kunnen maken van de regeling, en, anderzijds moet al te lichtzinnig gebruik wor- den ontmoedigd. Een tarief van 1.500 komt ons inziens hieraan tege moet. Bij toekenning van een schadevergoeding zullen de leges (en de wet- tehjke rente) uiteraard terugbetaald worden. gebruiksvergunningen Voor het afgeven van gebruiksvergunningen hebben gemeenten de moge- lijkheid via leges de kosten bij de vergunningsaanvrager te verhalen. Dit betreft alleen de kosten voor het afgeven van de gebruiksvergunning. Het uitvoeren van (her)controles is bijvoorbeeld niet in rekening te brengen. Vanuit het Brandpreventiebureau Kring Noordwest Fryslan is aangegeven dat, ter voorkoming van mogelijke misverstanden, het aan te bevelen is, dat de zes deelnemende gemeenten per 1 januari a.s gaan werken met uniforme legesbepalingen en tarieven. Wij kunnen dat onderschrijven en hebben de concept-tabel dan ook overeenkomstig aangepast aan het model dat het bureau heeft opgesteld. Reisdocumenten Ingaande 1 april 2001 stelt het Rijk maxima aan wat gemeenten aan leges mogen heffen voor het verstrekken reisdocumenten. De in het concept opgenomen aanpassingen sluiten hierbij aan, met dien verstande dat de be- dragen naar beneden op hanteerbare bedragen zijn afgerond. Ten aanzien van het bijschrijven van een kind op een (bestaand) reisdo- cument heeft u in September 2001 bepaald dat dit tarief eerst in twee

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2002 | | pagina 29