In het bijgaand concept van de tarieventabel 2003 behorende bij de leges-
verordening is een en ander overeenkomstig de model-bepalingen van de
VNG uitgewerkt. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat de indeling in
prijsgroepen is aangepast aan de indeling die voor de leges welstand van
toepassing is.
Verder is nieuw dat voor bouwvergunningen tot 2.500 een lager basis-
bedrag is opgenomen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de kleinere
bouwvergunningen waarvoor tot op heden een niet in verhouding liggend
bedrag aan leges wordt gevraagd.
planschadevergoeding
Op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kan een
ieder die meent door een planologische maatregel benadeeld te zijn, een
verzoek indienen voor planschade. Een deel van de verzoeken zal terecht
zijn, maar het vermoeden bestaat dat een deel van de verzoekers onder het
motto "baat het niet, dan schaadt het niet" een gokje waagt. Bedoelde ver
zoeken leggen een groot beslag op het ambtelijk apparaat en daamaast zijn
er aanzienlijke kosten aan derden. Om te voorkomen dat er te gemakkelijk
gebruik wordt gemaakt van de procedure, wordt voorgesteld leges te hef-
fen voor het voeren van een planschadeprocedure. De hoogte van de leges
mag daarbij niet hoger zijn dan de gemiddelde kosten per verzoek. Een
verzoekkost de gemeente gemiddeld 3.400.
Het is onze wens de hoogte van de leges te positioneren op het snijvlak van
toegankelijkheid en ontmoediging. Enerzijds achten wij het een ongewenste
ontwikkeling indien minder draagkrachtigen niet langer gebruik kunnen
maken van de regeling, en, anderzijds moet al te lichtzinnig gebruik wor-
den ontmoedigd. Een tarief van 1.500 komt ons inziens hieraan tege
moet. Bij toekenning van een schadevergoeding zullen de leges (en de wet-
tehjke rente) uiteraard terugbetaald worden.
gebruiksvergunningen
Voor het afgeven van gebruiksvergunningen hebben gemeenten de moge-
lijkheid via leges de kosten bij de vergunningsaanvrager te verhalen. Dit
betreft alleen de kosten voor het afgeven van de gebruiksvergunning. Het
uitvoeren van (her)controles is bijvoorbeeld niet in rekening te brengen.
Vanuit het Brandpreventiebureau Kring Noordwest Fryslan is aangegeven
dat, ter voorkoming van mogelijke misverstanden, het aan te bevelen is, dat
de zes deelnemende gemeenten per 1 januari a.s gaan werken met uniforme
legesbepalingen en tarieven. Wij kunnen dat onderschrijven en hebben de
concept-tabel dan ook overeenkomstig aangepast aan het model dat het
bureau heeft opgesteld.
Reisdocumenten
Ingaande 1 april 2001 stelt het Rijk maxima aan wat gemeenten aan leges
mogen heffen voor het verstrekken reisdocumenten. De in het concept
opgenomen aanpassingen sluiten hierbij aan, met dien verstande dat de be-
dragen naar beneden op hanteerbare bedragen zijn afgerond.
Ten aanzien van het bijschrijven van een kind op een (bestaand) reisdo-
cument heeft u in September 2001 bepaald dat dit tarief eerst in twee