2. DE ALGEMENE BIJSTANDSWET 2.1 Inleiding De kwaliteit van dit beleidsverslag zal mede bepaald worden door de aanwezigheid van de statistische gegevens uit de eerstelijns uitvoeringscontrole. De afgelopen jaren heeft de gemeente bij de totstandkoming van het beleidsplan/verslag vooral rekening gehouden met de in de wet- en regelgeving min of meer vastgelegde onderdelen. Echter het ligt in de bedoeling elk jaar het beleidsverslag te laten 'groeien'. Hiervoor zal in het beleidsplan duidelijk en onderbouwd beleid geformuleerd dienen te worden voor uitstroombevordering en sociale activering, met taakstellingen, doelgroepen en instrumenten. Vervolgens kunnen de resultaten van het gevoerde beleid geevalueerd worden in het beleidsverslag. In het beleidsplan 2001 worden een aantal uitgangspunten en doelstellingen opgesomd. Bij de behandeling van de diverse onderdelen komen deze uitgangspunten zo nodig aan de orde. Met de invoering van 'single audit' (in 1999) is de gemeente in principe zelf eerst verantwoordelijk geworden voor de inrichting en uitvoering van het toezicht op de uitvoering van de door de gemeente uit te voeren regeling op het gebied van de sociale zekerheid. Van de gemeenten wordt verwacht, dat zij zich zelf eerst controleren. Het doel van deze interne controle is om na te gaan of de werking van de procedures inzake de toekenning van de sociale uitkering goed is, en of de verwerking in de administratie en de uitbetalingen juist en rechtmatig zijn. Deze wijze van toezicht sluit meer aan bij de grotere beleidsvrijheid en de grotere financiele verantwoordelijkheid, die de gemeenten vanaf de invoering van de nieuwe bijstandswet hebben gekregen. Wij hebben er voor gekozen om deze controle - evenals de gemeente Ferwerderadiel - niet zelf te doen, doch uit te besteden aan de drs. G. Schouten RA te Groningen. In overleg met drs. Schouten is de keuze gemaakt om halfjaarlijks een controle uit te voeren. Na het concept-controleverslag met de gemeente te hebben besproken wordt door drs. Schouten een eindverslag opgemaakt. Deze eindverslagen dienen dan als uitgangspunt bij het opstellen van het verantwoordingsverslag. De gemeente dient jaarlijks - tezamen met de jaaropgave - verantwoording af te leggen over de (rechtmatige) uitvoering van de Abw, Ioaw en Ioaz. Frustrerend in dit geheel is het feit dat de accountant het werk van de interne controleur, in het kader van de accountantsverklaring, nog eens controleert. Ons inziens staat deze werkwijze haaks op de principes van "single audit", met de nadruk op het woordje "single". Met de accountant (Deloitte &Touche) zullen afspraken gemaakt moeten worden om deze problemen in de toekomst te voorkomen. 2.2 Aanvragen. Het aantal mensen dat in 2001 een Abw, Ioaw en/of een Ioaz-uitkering hebben ontvangen is bijna gelijk gebleven aan het aantal in 2000. De aard van de overblijvende aanvragen is echter in de regel complex van aard, waardoor de werkdruk, hoewel enigszins afgenomen, nog steeds een rol blijft spelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 50