In 2001 hebben 24 personen (gezinnen, alleenstaande ouders of alleenstaanden) van deze regeling gebruikt gemaakt. De kosten, die hiermee gepaard gingen bedroegen 2.000,40 2.9 Heronderzoeken In artikel 66 Abw, artikel 14 Ioaw en artikel 14 Ioaz wordt de verplichting neergelegd dat burgemeester en wethouders regelmatig een heronderzoek in stellen naar de op het recht op bijstand van belang zijnde gegevens. Wanneer en hoe vaak een heronderzoek dient plaats te vinden is vastgelegd in het heronderzoeksplan. Het plan van 2001 maakt een onderscheid tussen rechtmatigheid en doelmatigheidsonderzoeken. Als categorie indeling geldt voor wat betreft de rechtmatigheid het jonger of ouder zijn dan 50 jaar. De doelmatigheid kent daarbij nog de categorie schoolverlaters. Het aantal heronderzoeken wordt in belangrijke mate bepaald door de omvang van het clientenbestand. In 2001 zijn 146 heronderzoeken Abw (excl. debiteuren) afgerond. Daamaast zijn er nog 8 heronderzoeken Ioaw/ Ioaz afgerond. Tot slot is nog in 49 gevallen onderzoek gedaan naar de beeindiging van de uitkering. De gemeente is wettelijk verplicht om dit onderzoek binnen 6 maanden na de laatste betaling te laten plaatsvinden. Uit onderzoek is gebleken, dat wij hier in alle gevallen aan konden voldoen. Helaas is het voor de gemeente niet mogelijk om gegevens te achterhalen van de behaalde heronderzoekstermijnen. Echter uit dossieronderzoek en de interne controle blijkt dat de termijnen wel eens overschreden worden. Hieraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Ten eerste hanteert de gemeente een termijn van orde van een week en een hersteltermijn van twee weken bij het inleveren van de gegevens voor het heronderzoek. Een gevolg hiervan is dat de consulent pas na ontvangst van alle gegevens van de client het heronderzoek kan afhandelen. Dit betekent dat wanneer een client pas aan het einde van het hersteltermijn de gevraagde gegevens overlegt, de bijstandsconsulent in tijdnood komt om het heronderzoek binnen de gestelde termijn af te kunnen handelen, aangezien een termijn van orde de heronderzoekstermijn niet opschort. Ten tweede blijken de heronderzoeksdatums niet altijd correct geregistreerd te worden. Zo komt het incidenteel voor dat een heronderzoeksdatum te laat gepland wordt, waardoor de heronderzoekstermijn overschreden wordt. Inmiddels zijn de noodzakelijke maatregelen genomen om dit te voorkomen. Tot slot moet nog genoemd worden, dat door ziekte op het bureau Sociale Zaken en het noodgedwongen moeten werken met tijdelijke krachten (in alwachting van de samenwerking met de gemeente Ferwerderadiel) de continui'teit niet altijd gewaarborgd was en tot een achterstand heeft geleid, welke met de normale formatie niet meer ingelopen kon worden. 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 55