2.10 Maatregelen en boetes De Algemene bijstandswet biedt de uitkeringsgerechtigde een recht op uitkering alsmede een recht op (ondersteuning bij de) toeleiding naar de arbeidsmarkt. Tegenover dit recht staat de verplichting van de uitkeringsgerechtigde om al het mogelijke te doen om aan de uitkeringsafhankelijkheid zo snel mogelijk een einde te maken. Wanneer iemand door eigen toedoen uitkeringsafhankelijk wordt is de overheid niet langer verplicht het recht op bij stand onverkort te waarborgen. Dit geldt ook indien de aan de bij stand verbonden verplichtingen niet of niet voldoende worden nagekomen. Een effectief maatregelenbeleid moet gezien worden als een van de instrumenten om de naleving van verplichtingen, die aan de uitkering ten grondslag liggen, te waarborgen. Zodoende is op 1 juli 1997 de Wet boetes en maatregelen etc. in werking getreden. In 2001 zijn de volgende aantallen boetes resp. maatregelen opgelegd: opgelegde boetes 12 totale bedrag aan boetes 779,57 opgelegde maatregelen 5 totaal bedrag aan maatregelen 1.207,20 In welke gevallen de gedraging tot een waarschuwing heeft geleid (bij het niet voldoen aan de inlichtingenplicht en het leiden tot een financieel nadeel voor het Rijk/ de gemeente) is niet meer te achterhalen. In de administratie is dit nl. niet geregistreerd. Het mag duidelijk zijn dat de Wet Boeten en Maatregelen meer betekend heeft dan alleen nieuwe regels. Met de wet is ingegrepen in de 'cultuur' van de uitvoering. De vrijheid op het gebied van sanctionering en temg- en invordering is afgeschaft en vervangen door de plicht verwijtbaar gedrag te sanctioneren en onverschuldigde betalingen altijd in te vorderen. Er worden nu hardere afspraken met de clienten gemaakt om hen naar de arbeidsmarkt toe te leiden. 2.11 Clientenparticipatie De gemeente heeft nog geen vorm gegeven aan de wijze waarop aan clientenparticipatie wordt gedaan. We hebben de indruk, dat het instellen van een clientenraad voor onze gemeente - gelet op het aantal uitkeringsgerechtigden en het behoorlijke verloop - wat te hoog gegrepen is. Het houden van tevredenheidsonderzoeken zou een betere optie voor onze gemeente zijn. Wellicht is het mogelijk om samen met de gemeente Ferwerderadiel tot een invulling van clientenparticipatie te komen. Echter ook dan speelt de schaalgrootte een niet onbelangrijke rol.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 56