De bekostiging van het onderwijsbureau en de verhouding tussen de bijdragen van de gemeenten zijn voor 3 jaar, van januari 2003 tot januari 2006 gegarandeerd op basis van een reele begroting. Uitgangspunt en basis voor de financiering van de inrichting en instandhouding van het onderwijsbureau is, dat de marge tussen de inkomsten en de uitgaven voor de ABB-werkzaamheden voor de betrokken gemeenten niet groter wordt dan het (gei'ndexeerde) bedrag dat de afzonderlijke gemeenten in het boekjaar 2000 kwijt waren aan Administratie, Beheer en Bestuur (ABB) van het openbaar primair onderwijs. Werkzaamheden die door de gemeentelijke organisatie van Leeuwarderadeel ten behoeve van het bureau, c.q van de bureaumedewerkers worden verricht, worden volgens een nader vast te stellen formule verrekend. 4.- Egalisatiefonds. Bij eventuele overschrijding van het vastgestelde budget, c.q. begroting overleggen de portefeuillehouders onderwijs van de vier gemeenten over de te nemen maatregelen. Bij onderschrijding van de begroting wordt het overschot toegevoegd aan het egalisatiefonds tot een maximum van 150.000 (bij langdurige ziekte is de werkgever straks verplicht de salariskosten twee jaar lang door te betalen). 5.- Aansturing: Rechtspositioneel; De medewerkers van het onderwijsbureau worden benoemd bij de gemeente Leeuwarderadeel en vallen als zodanig onder de (rechtspositie)regelingen van deze gemeente. De bureaumedewerkers kunnen zo zij dit wensen gebruik maken van de afdeling personeelszaken van de gemeente Leeuwarderadeel. Bestuurliik: Bij problemen in of met het onderwijsbureau op financieel of personeel gebied, is het college van portefeuillehouders van de vier gemeenten verantwoordelijk voor de eventueel te nemen maatregelen. Dit college voert functioneringsgesprekken en zonodig beoordelingsgesprekken met het hoofd van het bureau, tenminste zolang er met vier bestuurscommissies wordt gewerkt. Het college van portefeuillehouders komt met voorstellen naar het gemeentebestuur van Leeuwarderadeel voor de eventueel te nemen maatregelen. De eindverantwoordelijkheid voor de eventueel te nemen maatregelen ligt bij de 4 samenwerkende gemeentebesturen. Aansturing van de werkzaamheden: De dagelijkse werkzaamheden van het onderwijsbureau worden in overleg met de bovenschoolse directeuren en de bestuurscommissies gepland. Het hoofd bureau rapporteert en informeert de bestuurscommissies halfjaarlijks over de werkzaamheden en gang van zaken op het bureau. 6.- Salariering medewerkers onderwijsbureau. De bureaumedewerkers vallen onder de salaris- en rechtspositieregelingen van de gemeente Leeuwarderadeel en gaan over met dezelfde salariering en hetzelfde salarisperspectief die zij in hun huidige functie genieten, met medeneming van de "oude" rechten, voor zover die afwijken van de secundaire arbeidsvoorwaarden van de gemeente Leeuwarderadeel. Bij externe werving wordt de functie gewaardeerd volgens de functiewaarderingsystematiek die gehanteerd wordt bij de gemeente Leeuwarderadeel. 7.- Frictiekosten Mogelijke frictiekosten in de personele sfeer als gevolg van de oprichting van het onderwijsbureau in de eigen interne gemeentelijke organisatie, dienen in eerste instantie binnen de eigen gemeente te worden opgelost. Lukt dat niet en is de frictie ook binnen de 4 gemeenten niet oplosbaar gebleken, dan worden de frictiekosten binnen 2 jaar tussen de vier gemeenten vereffend. Deze vereffening bestaat uit een afbouwregeling: na het eerste jaar wordt 100% en na het tweede jaar 75% van de dan overeengekomen frictiekosten vergoed door de samenwerkende gemeenten in de bij 3 genoemde verhouding.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 76