Er wordt in onze gemeente gewerkt volgens bovenstaande aanbevelingen, echter de Wet
maakt het soms onmogelijk om de klant keuzes te laten maken. Bijvoorbeeld voor
vervoersvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen dient de gemeente het traject van de
Europese aanbesteding te volgen.
Hierbij wordt, volgens vooraf afgesproken normen, de uitvoering aan een aanbieder gegund.
Inmiddels loopt er in Leeuwarden een experiment voor een Europese aanbesteding met
meerdere aanbieders van hulpmiddelen. Wei dient een minimum aantal te worden afgenomen
bij elke aanbieder. In dat geval kan een PGB een hulpmiddel zijn.
Bij verstrekking van een rolstoel heeft de klant, ook nu, de mogelijkheid te kiezen voor een
bepaalde rolstoel. Kosten voor onderhoud en reparatie vallen binnen het leasecontract.
Extra's, zoals een schootskleed voor een rolstoel of scootmobiel, komen, indien ge'indiceerd,
voor vergoeding in aanmerking.
Bij financiele tegemoetkomingen is het uitgangspunt het indicatieadvies.
Verder hanteert onze gemeente geen eigen bijdragen.
Van het CD A en PvdA kwam het verzoek geen eigen bijdragen in te voeren.
Het Protocol Wvg geeft in dezen geen richtlijn aan, dit is een gemeentelijke beleidsvrijheid.
Voorkomen moet worden dat iemand i.v.m. zijn of haar handicap een beroep moet doen op de
bijzondere bij stand.
In het Besluit financiele tegemoetkomingen worden eigen bijdragen vastgelegd. Dit valt onder
de bevoegdheid van het College van B&W. Dit Besluit financiele tegemoetkomingen volgt
nadat de Verordening voorzieningen gehandicapten is goedgekeurd door de Raad.
Het invoeren van eigen bijdragen brengt veel werk met zich mee, waarvan men zich kan
afvragen of dit de moeite loont. Wellicht is het raadzaam het advies van CDA en Pvda in
dezen te volgen en geen eigen bijdragen te vragen voor woonvoorzieningen. Wei wordt er in
de nieuwe Verordening voorzieningen gehandicapten voorgesteld, om iemand met een
inkomen boven 1.5 x de norm, niet in aanmerking te laten komen voor een bijdrage in de
vervoerskosten. Dit is een landelijke norm en is ook opgenomen in de voorbeeldverordening
van de VNG.
Voor wat betreft het collectief vervoer, heeft onze gemeente reeds uitvoering gegeven aan het
in het Protocol Wvg gestelde, onbeperkt reizen binnen het zorgplichtgebied, d.w.z. reizen
binnen 5 zones. Ook kan men kiezen tussen collectief vervoer of een bijdrage in het gebruik
van de eigen auto.
Samengevat:
Het Protocol Wvg geeft weinig houvast om wijzigingen aan te brengen in de voorgestelde
Verordening voorzieningen gehandicapten.
Daar waar mogelijk is dit reeds concreet gedaan door de vervoersvoorziening aan te passen op
dit Protocol Wvg: onbeperkt reizen binnen een vervoersgebied van 5 zones.
De keuzemogelijkheden van de client voor bijvoorbeeld een bepaalde rolstoel van een bepaald
merk of winkel is moeilijk i.v.m. de door het Rijk gestelde voorwaarde voor Europese
aanbesteding voor vervoersvoorzieningen en rolstoelen.
Het Protocol Wvg is geen wettelijk voorschrift en is niet afdwingbaar.
Er wordt nog gewacht op een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over de
afdwingbaarheid van het Protocol Wvg. Volgens de beleidsmedewerker (Wvg) van de VNG,
zal hier naar verwachting afwijzend op worden beslist.