veiligheid en daartoe de portefeuille handhaving krijgen? Hoe ziet de raad de rol van de burgemeester bij de verdere invulling van de dualisering? Kiest de raad voor een burgemeester van bij v. 59 jaar die de gemeente als eindstation ziet of heeft men liever een jongere burgemeester met meer ambities? Heeft de gemeente eventueel een grondkavel voor de nieuwe burgemeester beschikbaar? Welke ervaringen heeft de gemeente tot nu toe met het stelsel van bestuurscompetenties in de handleiding van Binnenlandse Zaken? De hear Ketellapper (GBL): Een grondkavel beschikbaar stellen stuit op zich niet op bezwaren, zolang de omvang daarvan binnen de perken is. Hij wil graag weten hoe serieus de kabinetsplannen zijn met betrekking tot de burgemeestersbenoemingen. (De hear Nijpels: Dat is nu niet aan de orde. Daarvoor moet de heer Ketellapper zich tot Den Haag wenden.) GBL heeft in het verleden wel goede ervaringen gehad met een jonge burgemeester. Een andere verdeling van de portefeuilles is bespreekbaar. De hear Dijkstra (FNP): In het dualisme bepaalt het college de verdeling van de portefeuilles en kan de raad daar weinig over zeggen. (De hear Nijpels: Het gaat om de verschaffing van duidelijkheid naar de kandidaat- burgemeesters hoe de raad over een andere verdeling denkt.) Dat is voor de FNP bespreekbaar. Bij politiek gevoelige kwesties is het van groot belang dat de burgemeester boven de partijen staat. Hij verwacht van de burgemeester een initierende rol m.b.t. invulling dualisme. In het rapport dat de provincie gekregen heeft staat voldoende over de visie op samenwerking met andere gemeenten (Rapport Zelfevaluatie). Hij wil niet aan leeftijdsdiscriminatie doen. (De hear Nijpels: Het is een wijdverbreid misverstand, dat men geen leeftijdsindicatie zou mogen geven.) De FNP denkt aan iemand van 40-60 jaar, als de persoon maar gerijpt is in het vak. Er zijn in de gemeente genoeg woningen te koop. Er is wel ruimte. De handleiding van Binnenlandse Zaken over de bestuurscompetenties is nuttig geweest. De hear Roosma (PvdA): De herschikking van de portefeuilles is een zaak van het college. Hij maakt wel een onderscheid tussen de gekozen wethouders en de benoemde burgemeester: de laatste kan niet weggestuurd worden. (De hear Nijpels: De raad kan via een motie de portefeuilles wel aan de burgemeester ontnemen. Vraagt of men van recht van interpellatie gebruik zal maken bij portefeuilleverdeling.) Er kunnen te eniger tijd vragen over portefeuille-beheer gesteld worden, maar de PvdA wil niet op voorhand een bepaalde portefeuille-verdeling voorstaan. Verwijst bij de vraag over een bredere samenwerking naar rapport aan GS. De burgemeester moet een 'verbinder' zijn en als met goed koopmanschap een betere positie voor de gemeente bereikt kan worden, dan zal dat ondersteund worden. Hij is niet op voorhand tegen het onderbrengen van de bredere handhaving (vergunningverlening en handhaving) bij de burgemeester. Binnen het dualisme moet de burgemeester koersbepaler zijn. Heeft de voorkeur voor een burgemeester van 40- 50 jaar, die minimaal een carriereperspectief heeft van drie perioden. De burgemeester moet in de gemeente wonen en hoewel de contingenten een voortdurende zorg zijn, moet daarvoor een mogelijkheid bestaan. Hij beoordeelt de methode van Binnenlandse Zaken als heel goed werkbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 7