De hear Doting (VVD): Is een voorstander van het openhouden van de portefeuille- verdeling. Vanwege de dubbele rol van de burgemeester (ook als aanjager van het dualisme) is hij geen voorstander van het onderbrengen van een politiek gevoelige portefeuille (fmancien) bij de burgemeester. De intergemeentelijke samenwerking is voor de VVD een pre en hij verwacht daarbij van de burgemeester een actieve rol. De VVD vindt openbare orde en veiligheid belangrijke issues, maar de regelgeving mag het bedrijfsleven niet verstikken. De leeftijd van de burgemeester tussen 30-60 jaar. De contingenten komen niet zo vlot, dus een stuk grond verkopen voor een goede prijs zou best kunnen. Vindt van de handleiding van Binnenlandse Zaken dat de profielschetsen erg veel op elkaar gaan lijken. Mefrou Haites-Miedema (CDA): Het CDA wil geen blokkade opwerpen t.a.v. de portefeuilleverdeling. In een kleine gemeente ontkomt men niet aan het onderbrengen van politiek gevoelige portefeuille (s) bij de burgemeester, maar het zal wel beperkt moeten worden. Een leeftijd van 35-60 jaar. Graag iemand in de jongere categorie, maar kwaliteit is bepalend. De burgemeester zal de samenwerking in een win-win-situatie met de omliggende gemeenten moeten versterken. Zij verwacht ook een trekkersrol in het dualisme. Eveneens een belangrijke rol op het gebied van integrale veiligheid en handhaving. Het boekje over de competenties was goed leesbaar en erg nuttig. Er is in de gemeente grond beschikbaar en er is een ruim huizenaanbod. De hear Ketellapper (GBL): Was eerst een beetje overruled. Wat nu door de partijen naar voren gebracht is, stond al in de profielschets. Er speelt momenteel veel in burgemeestersland. Wil graag de garantie dat de adviezen van de vertrouwenscommissie serieus overgenomen worden. De hear Nijpels: Als de vertrouwenscommissie met een unanieme aanbeveling komt, dan wordt dat de burgemeester. Bij een verdeeld advies, bepaalt de minister de keuze. En in die situatie gaat elke minister daar op zijn eigen wijze mee om. Geeft het advies om het met elkaar eens te worden. Bij het lekken van namen wordt de procedure opgeschort en aangifte bij het Openbaar Ministerie gedaan. De profielschets is duidelijk, maar de gestelde vragen zijn bedoeld om de kandidaten via de verslaglegging een toegespitst beeld over gemeente en raad en de couleur locale te kunnen verschaffen. De foarsitter: Stelt voor dat de Zelfevaluatie aan de stukken wordt toegevoegd. De hear Nijpels: De provincie zal daarvoor zorg dragen. De hear Lageweg (GBL): Ervaart de zojuist gebezigde woorden van de Commissaris als dreigend. Hij vraagt wat er veranderd is in vergelijking met de vorige procedure, toen de raad met een unanieme aanbeveling kwam. De hear Nijpels: De wet is gewijzigd en daarmee is er sprake van een andere procedure. De minister heeft tot nu altijd de unanieme voordracht overgenomen. Hij pleit daarom voor zo'n unanieme voordracht. De hear Lageweg (GBL): Waarom is de vorige keer van het unanieme advies afgeweken? De hear Nijpels: ik weet dat niet. Ik was toen nog geen Commissaris. De minister had toen nog de mogelijkheid ervan af te wijken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2003 | | pagina 8