Voorafgaande aan de raadsbehandeling in Menaldumadeel, is er overleg geweest tussen onze
gemeente en de gemeente Menaldumadeel. Hieruit bleek dat de gemeente Menaldumadeel de
indruk had dat het verzoek tot aanwijzing als beschermd monument bedoeld was om de
aanleg van de noordwesttangent te vertragen. Uit dit overleg bleek toen overigens ook dat de
gemeente Menaldumadeel een eventuele aanwijzing als beschermd monument niet als een
bezwaar zag voor de realisatie de noordwesttangent.
Noordwesttangent
Zoals al is aangegeven hoopt de Stifling ta behald fan de Middelseedyken Menameradiel dat
de aanwijzing van de dijk als beschermd monument zal voorkomen dat deze beschadigd zal
worden door de aanleg van de noordwesttangent.
Het project tot realisatie van de noordwesttangent is reeds lang onderweg. In het Streekplan
van 1994 werd er al over gerept. Begin 2000 werd de startnotitie MER-NWtangent Leeuwar-
den ter inzage gelegd, gevolgd door de richtlijnen MER NWtangent Leeuwarden in november
van dat jaar. Het doel van de Noordwesttangent is een verbeterde verkeerssituatie ten noorden
van Leeuwarden. De totstandkoming van een dusdanig groot en ingrijpend project als de
noordwesttangent gaat gepaard met een uitgebreide en zorgvuldige procedures. In dit geval
zijn dat een Milieu Effect Rapportage (MER) en een Tracestudie. Beide procedures kennen
een groot aantal tussenstappen, met daarin veel mogelijkheden tot inspraak. In een MER
worden aan een groot aantal zaken aandacht besteed, waaronder gevolgen voor het landschap
en gevolgen voor het milieu. In de MER voor de Noordwesttangent zijn ten aanzien van
gevolgen voor landschap, cultuurhistorie en archeologie de volgende aandachtspunten aang
egeven:
landschapsopbouw
geomorfologische, geologische en bodemkundige opbouw
aanwezigheid/ aantasting van cultuurhistorische elementen
invloed op het bodemarchief
overgangen in het landschappelijke basispatroon
Mogelijke traces
Er zijn in het voortraject een groot aantal traces en subtracts onder de loep genomen. Van de
laatste vier traces die nog overbleven na nadere studie, lopen twee parallel aan de Skredyk en
twee andere kruisen onder een (vrij) haakse bocht de Skredyk In alle gevallen wordt de
Skredyk niet rechtstreeks aangetast door de nieuw aan te leggen weg, behalve dat er een
doorsteek gemaakt moet worden.
In februari 2003 heeft de provincie Fryslan zich voor een voorkeurstrace uitgesproken. Dat
trace (8 MMA) is zowel het meest milieuvriendelijke trace als het trace dat uit een oogpunt
van cultuurhistorie als meest wenselijk is te betitelen. Zo is in dit trace al rekening gehouden
met een zoveel mogelijk haakse doorsnijding van de oude zeedijken (Stienzer Hegedyk en
Langestraat). Sterker nog, de noordwesttangent gaat in deze gevallen onder de oude zeedijken
door. Ook door het aanleggen van de weg op maaiveldniveau, wordt het meeste recht gedaan
aan de cultuurhistorie.
Consequenties
De vragen die nu beantwoord moet worden, zijn:
A rechtvaardigen de (overigens niet expliciet bekend zijnde) landschappelijke en
historisch-ruimtelijke waarden van deze oude dijken de status van rijksmonument?;