Voorafgaande aan de raadsbehandeling in Menaldumadeel, is er overleg geweest tussen onze gemeente en de gemeente Menaldumadeel. Hieruit bleek dat de gemeente Menaldumadeel de indruk had dat het verzoek tot aanwijzing als beschermd monument bedoeld was om de aanleg van de noordwesttangent te vertragen. Uit dit overleg bleek toen overigens ook dat de gemeente Menaldumadeel een eventuele aanwijzing als beschermd monument niet als een bezwaar zag voor de realisatie de noordwesttangent. Noordwesttangent Zoals al is aangegeven hoopt de Stifling ta behald fan de Middelseedyken Menameradiel dat de aanwijzing van de dijk als beschermd monument zal voorkomen dat deze beschadigd zal worden door de aanleg van de noordwesttangent. Het project tot realisatie van de noordwesttangent is reeds lang onderweg. In het Streekplan van 1994 werd er al over gerept. Begin 2000 werd de startnotitie MER-NWtangent Leeuwar- den ter inzage gelegd, gevolgd door de richtlijnen MER NWtangent Leeuwarden in november van dat jaar. Het doel van de Noordwesttangent is een verbeterde verkeerssituatie ten noorden van Leeuwarden. De totstandkoming van een dusdanig groot en ingrijpend project als de noordwesttangent gaat gepaard met een uitgebreide en zorgvuldige procedures. In dit geval zijn dat een Milieu Effect Rapportage (MER) en een Tracestudie. Beide procedures kennen een groot aantal tussenstappen, met daarin veel mogelijkheden tot inspraak. In een MER worden aan een groot aantal zaken aandacht besteed, waaronder gevolgen voor het landschap en gevolgen voor het milieu. In de MER voor de Noordwesttangent zijn ten aanzien van gevolgen voor landschap, cultuurhistorie en archeologie de volgende aandachtspunten aang egeven: landschapsopbouw geomorfologische, geologische en bodemkundige opbouw aanwezigheid/ aantasting van cultuurhistorische elementen invloed op het bodemarchief overgangen in het landschappelijke basispatroon Mogelijke traces Er zijn in het voortraject een groot aantal traces en subtracts onder de loep genomen. Van de laatste vier traces die nog overbleven na nadere studie, lopen twee parallel aan de Skredyk en twee andere kruisen onder een (vrij) haakse bocht de Skredyk In alle gevallen wordt de Skredyk niet rechtstreeks aangetast door de nieuw aan te leggen weg, behalve dat er een doorsteek gemaakt moet worden. In februari 2003 heeft de provincie Fryslan zich voor een voorkeurstrace uitgesproken. Dat trace (8 MMA) is zowel het meest milieuvriendelijke trace als het trace dat uit een oogpunt van cultuurhistorie als meest wenselijk is te betitelen. Zo is in dit trace al rekening gehouden met een zoveel mogelijk haakse doorsnijding van de oude zeedijken (Stienzer Hegedyk en Langestraat). Sterker nog, de noordwesttangent gaat in deze gevallen onder de oude zeedijken door. Ook door het aanleggen van de weg op maaiveldniveau, wordt het meeste recht gedaan aan de cultuurhistorie. Consequenties De vragen die nu beantwoord moet worden, zijn: A rechtvaardigen de (overigens niet expliciet bekend zijnde) landschappelijke en historisch-ruimtelijke waarden van deze oude dijken de status van rijksmonument?;

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 79