stemmen op de wensen en behoeften van de samenleving en waar mogelijk positief onderscheidend te maken ten opzichte van andere gemeenten. Dit laatste is niet een doel op zichzelf maar wil recht doen aan de lokale situatie en is een reflectie van de motivatie van de raad.. Per beleidsterrein zal hier zoveel mogelijk invulling aan worden gegeven door de verschillende programmabeschrijvingen. De raad is evenwel realistisch en erkent de smalle marges van beleidsontwikkeling en uitvoering en wil haar ambitie ook onderstrepen met de vaststelling dat realisme en (wettelijke) mogelijkheden de basis vormen voor het handelen van de gemeente. Dit resulteert in een duiddlijke f?rioriteitsste|ling voor de raad aangaande accenten, Uitvoering van beleidsvoornemens en inzet van mensen en middelen. De raad is zjch bewust van. de geografische positie van de gemeente. Puim gedefinieetd kan men duiden als inge|lemd tussen Leeuwarden als grootste plaats en hoofdstad in Friesland en de Wadderizee. Deze positie biedt de gemeente beperkingen en mdgelijkheden. Beperkingen worden ohdsrvonden door o.a. de aanzuigende werking Vxan de stad^l.o.v.het dorp aangaande bovenlokale voorzieningen. en werkgelegenheid. Ook de profilering van de gemeenfe^wordt beperkt door de slagschaduw van Leeuwarden. Met betrekking tot de werkgelegenheid biedt de ligging juist voordelen. De arbeidsparticipatie van de bevolking van de gemeente is hoog en het aantal werkzoekenden relatief laag. Leeuwarden als grote dienstverlenende stad is hier voor een belangrijk deel debet aan. De effecten van een hoge arbeidsparticipatie werkt ook gunstig door in de mate van beroep op aanvullende bijdrages vanuit de sociale voorzieningen Ook de objectiverende criteria random openbare orde en veiligheid worden door het gunstige arbeidsparticipatie positief beinvloed. De noordelijke grens wordt gedeeld met enkele gemeenten die qua omvang vergelijkbaar zijn met Leeuwarderadeel. Ook de aandachtgebieden en de benoembare probleemvelden zijn vergelijkbaar. Leeuwarderadeel steekt echter op een aantal punten gunstig af bij de hier bedoelde buurgemeenten. In de eerste plaats is het voorzieningenniveau in Stiens als centrumplaats duidelijk omvangrijker dan het voorzieningen van de plaatsen aan de noordgrens. Ook de bereikbaarheid van bovenlokale voorzieningen steekt gunstig af bij deze buurgemeenten. Verder ontwikkeld zich de eerder gememoreerde arbeidsmarktparticipatie zich gunstig ten opzichte van buurgemeenten. Op basis van deze vaststellingen en aangevuld met de omvang en het voorzieningenniveau maakt dat Leeuwarderadeel met als hoofdplaats Stiens een natuurlijke centrumfunctie heeft voor de regio. De raad wil deze centrumfunctie koesteren en verder ontwikkelen. Het daarvoor geeigende en benodigde beleid dient waarmogelijk de intentie voor de verdere ontwikkeling van de regiofunctie te ondersteunen en te accentueren. EERSTE CONCEPT JANUARI 2004 VAN DE PROGRAMMABEGROTING. M/KK/WS DE GEMEENTE EN DE REGIOFUNCTIE f

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 86