De raad erkent het streven van het huidige dagelijks bestuur naar transparantie en openheid in haar wijze van uitvoering van beleid. Onderkend wordt dat dit alleen kan door heldere afspraken te maken over verwachtingen en resultaten. Duidelijke formuleringen in de programmabegroting en het juist gebruiken ervan zijn een eerste stap in deze richting. DE BURGER EN DE GEMEENTE f* De raad is zich bewust van de vertegenwoor.digende positie namens de lokale samenleving. Zij #?il dit Xmandaat fnet overtuiging inhoud geven. Een heldere en effectieve wijze van luisteren communiceren, interpreter^ en vertalen in concrete en succesvolle acties vopnen piervbor dC basis. Om ditJteT kunnen doen dient voortdurend te worden gezocht naar mogelijkheden orh. de band Viet de bufgers te behouden, te verbeteren en waar mogelijk te verhieuwen. De raad^wil blijvend irtyesteren in d&*kwaliteit en de mate van dienstvprlenipg vap de\gemeenfe naar haar burgers. De raad bedoelt \met\de dienstverlening het gehele pakket aan verplicht en vrijwillig af te nemen producten en diensten van de gemeente voor burgers en bedrijven. Als het gaat om de uitvoering van wet en regelgeving dienen deze zo gunstig mogelijk voor de burgers te worden vertaald en uitgevoerd door de gemeente. Ook openingstijden en bereikbaarheid van gemeentelijke diensten en producten en diensten die namens de gemeente door derden worden aangeboden zijn voortdurend aandachtsgebieden van de raad. Het is de wens van de raad te streven naar een zo optimaal mogelijke bereikbaarheid van gemeentelijke producten en diensten. Openingstijden en manieren van bereikbaarheid dienen zoveel mogelijk te worden aangepast aan de wensen, verlangens en behoeften van de burgers. Betreffende de tarieven voor de verschillende gemeentelijke producten en diensten is het streven erop gericht deze op een niveau te houden waarop bedoelde producten en diensten voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn. DE GEMEENTE ALS DIENSTVERLENER De gemeente is wettelijk gehouden aan een groot aantal uitvoeringtaken. Conform de beschreven en bekrachtigde richtlijnen worden deze uitgevoerd. Er wordt ook permanent ge'fnvesteerd in het ambtelijk apparaat om deze taken naar behoren uit te voeren. Overigens kan een deel van deze verplichte uitvoeringstaken op basis van de lokale cultuur worden gemterpreteerd en als zodanig worden uitgevoerd. De eerder gememoreerde en gewaardeerde eigenheid van de gemeente is hierbij een belangrijke drijfveer. Naast wettelijke uitvoeringstaken en de daarbij behorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft de gemeente ook nog een aantal beleids- en uitvoeringsterreinen die binnen het bereik van de raad vallen. Aanvullende dienstverlening op de voorgeschreven dienstverlenende taken is hiervan een voorbeeld EERSTE CONCEPT JANUARI 2004 VAN DE PROGRAMMABEGROTING. M/KK/WS

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 89