gemeente en haar dienstverlening aandacht te geven in de nota automatisering en
informatiesering van de gemeente.
Ook de bereikbaar van de diensten maakt onderdeel uit van de kwaliteit van de
dienstverlening. De raad dringt erop aan de bereikbaarheid minimaal op hetzelfde
niveau te houden er waarmogelijk uit te breiden. De raad vindt het van belang dat de
gemeente ook bereikbaar is buiten kantooruren en eventueel deels in het weekend.
Overigens kan een deel van deze bereikbaarheid virtueel worden opgelost door de
aanwezigheid op het internet zo optimaal mogelijk te benutten.
De gemeenteraad van Leeuwarderadeel wil graag een breed assortment producten
en diensten voor haar burgers voeren. Naast de wettelijke taken en
verantwoordelijkheden op het gebied van paspooften en rijbewijzen,
bouwvergunningen en sociale zaken ziet zij ook een plek dm te adviseren op het
gebied van subsidiemogelijkheden, milieu/energie, educatie en zaken die de
persoonlijke levenssfeer vergemakkelijken en vereenvoudigen. Ook voor bedrijven
en instellingen zijn er talrijke tips en acfviezep die doel, missie en de bedhjfsvoering
kunnen ondersteunen. Veel vaq deze verhieuwing kan gdfealiseeri^worden in
samenwerking met instanties dip voor het te duiden onderdeel bevoegd cq
deskundig zijn. -
De raad vraagt het College om te onderzoeken welke yernieuwingen er mogelijk zijn
met betrekking tot hetvverbreden Van informatieverstrekking voorlichting, advies etc
en de sarifenwbrking met derden\die dil mogelijk kan maken. Zij vraagt ook het
college te dndepoeken welke mogejijkhpden er zijn voor de ontwikkeling van een
Burperwinkel. De burgedyinkel biedbburgers en bedrijven de mogelijkheid de hier
bedoelde producten en diensten op een moderne en eigentijdse wijze tot zich te
nemen. De raad is vap mening dat binnen deze burgerwinkel ook andere voor de
burgers van belahgzijn|le bedrijven, diensten en instellingen hun plek kunnen vinden.
Hierbij kan worden gedacht de woningbouwcooperatie(s) energiebedrijven,
belastingdienst, (tfiuis) zorg organisaties, politie (aangiftes en vragen over preventie)
CWI, KvK en financiele instellingen. Niet alleen zijn vrijwel alle voor de burger van
belang zijnde producten en diensten en de aanbieders ervan aanwezig onder een
dak maar ook de afstemming en de integratie (synergie voordelen bij de uitvoering en
verwerking van gegevens en processen) leveren belangrijke voordelen op.
De raad is van mening dat een soortelijke ontwikkeling de regiofunctie van Stiens
onderstreept en voor vele jaren verzekerd.
De raad vraagt het College te onderzoeken op welke wijze de dienstverlening en de
informatieverstrekking naar burgers en bedrijven verbeterd kan worden. Door een
grondige inventarisatie kan worden vastgesteld op welke wijze de dienstverlening
kan worden verbeterd waarbij de aandacht zich moet richten op tijd, wijze van,
omvang en soort van de dienstverlening. In het bijzonder wordt hier gedacht aan
ondersteunen en informeren van bedrijven en andere commerciele dienstverleners.
De gemeentelijke internetsite biedt hier mogelijkheden.
De raad dringt erop aan terughoudend te zijn met de regelgeving. De algemene
opinie van een terughoudende overheid met zo min mogelijk bureaucratische
regelingen wordt door de raad van harte ondersteund.
V,»