Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Leeuwarderadeel 2005Artikelsgewijze toelichting De begroting is namelijk al bij de indiening van de aanvraag overgelegd en heeft toen alleen de functie gehad om te komen tot een bedrag ten behoeve van de vaststelling van het programme Bij de uitvoering van een voorziening die volgens de offertelijn wordt gerealiseerd, nemen de offertes de rol over van de begroting. Artikel 17 Aanvang bekostiging Dit artikel is de uitwerking van de wettelijke opdracht zoals neergelegd in bijvoorbeeld artikel 102, vierde lid WPO. Er is gekozen voor een globale regeling waarin ruimte is voor variatie naargelang de concrete omstandigheden. De opdracht aan de raad in het genoemde artikel van de WPO wordt gedelegeerd aan het college. Door de bepaling op te nemen dat de aanvrager altijd aan zijn financie- le verplichtingen moet kunnen voldoen, is de bescherming van de aanvrager gewaarborgd. Artikel 18 Vervallen aanspraak op vergoeding Lid 1 De data van 1 en 15 oktober zijn gekozen met het oog op de vaststelling van de volgende gemeen- tebegroting. Het is van belang om op dat moment te weten of een toegekende voorziening eventueel in een volgend begrotingsjaar betaald moet worden. De bepaling over de toezending van onder meer de bouwopdracht binnen twee weken berust niet op de wet. Het is echter van belang om een dergelijke bepaling op te nemen, omdat de gemeente daama actie in de richting van de aanvrager kan ondememen. De term 'door de aanvrager' is opgenomen om duidelijk te maken dat, indien de gemeente optreedt als bouwheer en de termijn wordt overschreden, er geen sprake is van het verval len van het recht op een vergoeding. De aanvrager heeft dan immers recht op een voorziening Lid 2 Deze hardheidsclausule is, in aanvulling op de wet, opgenomen, pmdat het denkbaar is dat, bijvoor beeld door ruimtelijke ordeningprocedures, de termijn buiten de schuld van de aanvrager wordt overschreden. Lid 3 De datum van 15 September is gekozen opdat de aanvrager bij afwijzing van het verzoek kan probe- ren voor 1 oktober alsnog een bouwopdracht etc. te geven. Artikelen 19-24 Spoedprocedure In dit hoofdstuk van de verordening zijn nadere regels opgenomen over de indiening en beoordeling van aanvragen met een spoedeisend karakter. Deze aanvragen doorlopen niet de procedure die geldt voor het programma en zijn daarom niet gebonden aan een bepaalde indieningsdatum. De aanvra gen kunnen dus het gehele jaar door worden ingediend. Het zou een misvatting zijn op grond hier- van te veronderstellen dat de spoedprocedure als een soort 'ontsnappingsroute' kan worden ge- bruikt. Een ontsnappingsroute die zou kunnen worden gevolgd wanneer een bevoegd gezag ver- zuimd tijdig - op grond van artikel 6 van de modelverordening - een aanvraag in te dienen voor het programma of wanneer een aanvraag niet op het programma is geplaatst wegens toepassing van de fmanciele weigeringsgrond. In dit laatste geval kan een bevoegd gezag in de verleiding komen de aanvraag opnieuw in te dienen via de spoedprocedure, omdat de fmanciele weigeringsgrond bij de ze procedure niet kan worden gehanteerd door de gemeente. Een andere optie is dat een bevoegd gezag op twee paarden wedt, namelijk: voor dezelfde voorzie ning een aanvraag indient voor de opneming in het programma en een aanvraag indient in het kader van de spoedprocedure. Al deze procedurele opties lopen echter bij toepassing van de verordening spaak, omdat het uitein- delijk gaat om de inhoud van de aanvraag. Onomstotelijk moet blijken dat het bij een aanvraag met een spoedeisend karakter gaat om een calamiteit in de ware zins des woords. Een calamiteit die aanpassingen tot en met VNG-ledenbrief (Lbr.02/104) 16 augustus 2002 -TV 18-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 122