Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Leeuwarderadeel 2005Artikelsgewijze toelichting
onvoorzienbaar was en volgens de wetgever zodanig moet zijn dat het treffen van een voorziening
geen uitstel kan lijden, omdat anders het onderwijsproces geen doorgang meer kan vinden. Het
meest voor de hand liggende voorbeeld daarbij is het afbranden van een schoolgebouw, waardoor
het onderwijsproces (tijdelijk) in een andere accommodatie moet doorgaan. Toepassing van de ver
ordening leidt er toe dat in vergelijking met de situatie van voor de decentralisatie, het moment tus-
sen indiening van een reguliere aanvraag en de beoordeling in het kader van het programma, aan-
zienlijk wordt bekort. Dit betekent dat het overgrote deel van de aanvragen voor huisvestingsvoor-
zieningen via deze procedure op adequate wijze kan worden afgehandeld. Ook de aanvragen die
wellicht hoog zouden scoren bij de toepassing van de urgentiesystematiek, maar waarvan op het
moment van indiening en op het moment van programmavaststelling (nog) niet kan worden gespro-
ken over de noodzaak om onverwijld de voorziening te treffen omdat anders het onderwijsproces
stokt. Dit betekent ook dat mag worden verwacht dat de aanvragen die in het kader van de spoed-
procedure worden ingediend ook echt spoedeisend zijn. Normaliter zal dit betekenen dat de toepas
sing, maar zeker ook de toewijzing in het kader van de spoedprocedure, eerder uitzondering dan
regel zal zijn.
Artikel 19 Indiening aanvraag
Hoewel de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen met een spoedeisend karakter in de wet is
vastgelegd, is deze mogelijkheid voor de inzichtelijkheid opgenomen in de verordening.
Artikel 20 Inhond aanvraag
Lid 1
In aanvulling op de basisgegevens die zouden moeten worden overgelegd indien het om een regu
liere aanvraag zou gaan, dient in de aanvraag ook duidelijk het spoedeisende karakter (de calamiteit
waardoor het onderwijsproces geen voortgang kan vinden) te worden toegelicht.
Evenals bij een aanvraag voor het programma het geval is, kan ook bij de aanvragen voor spoedei
sende voorzieningen een keuze worden gemaakt ten aanzien van welke gewenste voorzieningen in
de huisvesting een prognose wel of niet vereist is. Harmonisatie met de in dit verband in artikel 7,
tweede lid, onder a van de modelverordening gemaakte keuze ten aanzien van de prognose is daar
bij vanzelfsprekend.
Lid 2
De termijnen voor het aanleveren van aanvullende gegevens zijn bewust kort gehouden. Dit is ge-
rechtvaardigd, omdat het tenslotte gaat om het treffen van een voorziening die eigenlijk geen uitstel
kan dulden. Iedereen, en zeker de school, is gebaat bij een snelle, maar zorgvuldige besluitvorming.
Artikel 21 Tijdstip beslissingen
Met het oog op de wenselijkheid van een snelle beslissing was in de verordening de beslissingsbe-
voegdheid over de spoedeisende aanvragen door de raad gedelegeerd aan het college. De Raad van
State heeft echter beslist dat delegatie niet mogelijk is omdat de beslissingsbevoegdheid nadrukke-
lijk is voorbehouden aan de gemeenteraad. De termijn voor beslissing is 12 weken, met een moge
lijkheid tot verlenging. De gemeenteraad moet bij verlenging wel aangeven wanneer de beslissing
wel tegemoet kan worden gezien.
Artikel 22-24 Inhoud en uitvoering beslissing; vervallen vergoeding
Bij de besluitvorming en de uitvoering daarvan ten aanzien van aanvragen met een spoedeisend
karakter is, afgezien van afwijkende termijnen, de lijn gevolgd die ook van toepassing is ten aanzien
van de vaststelling van het programma en overzicht.
aanpassingen tot en met VNG-ledenbrief (Lbr.02/104) 16 augustus 2002
-TV 19-