8. Samenwerkingsverbanden/Gemeenschappelijke regelingen De kosten van samenwerkingsverbanden wekken regelmatig het gevoel op dat de kosten buiten de invloedsfeer van ons college en uw raad plaatsvinden. Gevoelsmatig lean dat inderdaad zo zijn, maar formeel is de gemeente door haar portefeuillehouder vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur. Als "kleine gemeente" in groter verband is het soms moeilijker om je stem te laten horen. We zullen dus richting samenwerkingsverband, voor de opstelling van de begroting, onze uitgangspunten moeten aangeven. Hiervoor zal in samenwerking met G4 (of in ander verband) in gezamenlijkheid moeten worden opgetrokken. Deze kwestie zal niet voor de begroting 2005 gerealiseerd kumien worden. Vooralsnog nemen wij hiervoor een pm post op. Een aantal beleidsterreinen waar wordt samengewerkt of in de toekomst wordt samengewerkt omdat er een inhaalslag moet worden gemaakt om het gewenste/gevraagde kwaliteitsniveau te bereiken, zal naar verwachting buiten de bezuinigingen vallen. Overigens mogen wij ook van deze organisaties verwachten dat er zo efficient en effectief mogelijk wordt gewerkt. 9.Zwembad/ Sportcomplex it Gryn. Het zwembad en het sportcomplex zijn zaken waarin wij als gemeente bijdragen in het exploitatietekort. We zijn van mening dat er op het geraamde exploitatie tekort 2004 van het zwembad zijnde 560.000,- een taakstelling van 56.000,- kan worden opgelegd. Het exploitatie tekort voor de sporthal bedraagt 330.000,- en naar onze mening kan hier een taakstellende bezuiniging worden gerealiseerd van 10%. Of deze bezuiniging wordt gerealiseerd is mede afhankelijk van de implementatie van het rapport van Convisie. In de kademota is aangeven dat de kosten voor het project GO 4 sport kunnen worden gedekt door te beschikken over onvoorzien structured. Uit de eerdere raadsbesluiten blijkt dat het destijds de bedoeling was om de bijdrage voor het GO 4 sport te vinden binnen de bestaande begroting. Wij adviseren u om de genoemde dekking in de kademota te handhaven. Naar onze mening zit er binnen de bestaande begroting van de sport geen ruimte om dit oplossen. Daamaast impliceert het voorstel van uw raad dat er binnen de begrotingpost sport voldoende geld aanwezig is om zo maar over 11.000,- te beschikken. Dit is niet het geval. Voor de geraamde bedragen in de begroting zijn ook verplichtingen aangegaan. 10. Welzijn en culturele instellingen We stellen voor om binnen het Welzijnsbeleid de bibliotheek en de Stichting Welzijn Middelsee (SWM) de subsidie structureel met 10% te verlagen. Dit levert een bezuiniging op van 17.800,— voor de bibliotheek en 35.000,— voor de SWM. De subsidie over 2004 bedroeg voor het SWM 480.000,- in verband met de invoering van WBK (Wet basisvoorziening kinderopvang) valt de gemeentelijke bijdrage over 2005 in ieder geval lager uit. We zullen in een bestuurlijk overleg met beide besturen overleggen om te kijken hoe de "pijn" het best verdeeld kan worden. Dat dit ook zou kunnen leiden tot een aantasting van de dienstverlening wordt door ons niet bij voorbaat uitgesloten maar vanzelfsprekende niet wenselijk geacht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 57