voordelen zullen ook de financiele consequenties van een dergelijke samenwerking zicht- baar gemaakt moeten worden. Hiervoor verwijzen wij naar de rapportage van het bureau Meliora. Vooraf moet echter wel iets worden gezegd over de in de organisatie terugvallende kosten. Deze kosten hebben te maken met de doorberekening van de gemeentelijke kosten als huisvesting, automatisering, archivering, personeelszaken, bodekosten etc. Deze kosten zul len na eventuele toetreding in beginsel 'lerugvallen" binnen de gemeentelijke organisatie. Aangezien deze terugvallende bedragen moeilijk zijn in te drukken in concrete bedragen en gewoonlijk zullen "verdampen", hebben wij er van afgezien deze kosten in de berekening mee te nemen. Verder zal er sprake zijn van toetredingskosten. Het bestuur van de Dienst sociale zaken en werkgelegenheid N-W Fryslan heeft besloten de toetredende gemeenten een bijdrage te vragen voor de implementatiekosten c.q. frictiekosten die destijds zijn gemaakt en waar de deelnemende gemeenten toen een bijdrage voor beschikbaar hebben gesteld van fl. 500.000,--. Deze kosten zijn teruggerekend op basis van acht gemeenten en voor onze gemeente betekent dit een eenmalige bijdrage van 28.000,00. Dit besluit komt ons alles- zins redelijk voor, temeer daar de frictiekosten die in de nieuwe situatie ontstaan en groten- deels voortkomen uit de toetreding van drie nieuwe deelnemers, ook door de acht gemeen ten worden gedragen. Deze frictiekosten zijn berekend op 350.000,-- gedurende twee jaar. De financiele consequenties zijn in het onderstaand kader weergegeven. Wel moet opgemerkt worden dat het voorstel van N-W Fryslan na een intensief proces tot stand is gekomen. Het voorstel behelst het in rekening brengen van intredekosten, maar ook een solidaire opstelling van de acht gemeenten waar het betreft de frictiekosten die groten- deels ontstaan door het toetreden van de 3 nieuwe gemeenten. Uit een gesprek tussen de beide colleges en het bestuur en de directie van N-W Fryslan is ons gebleken dat een verder onderhandelen over de voorwaarden uitgesloten is. E.e.a. afwegend zijn wij van mening dat per saldo toch sprake is van een "goede deal" voor onze gemeenten Tenslotte nog de vraag wat de kosten zullen zijn indien de huidige samenwerking met Fer- werderadiel wordt voortgezet. Volgens het bureau Meliora zullen de kosten op basis van de huidige verdeelsleutel (aantal clienten) 315.000,-- bedragen en bij de Dienst 286.000,-. Indien de samenwerking met Ferwerderadiel wordt voortgezet op basis van de verdeelsleutel die bij de Dienst wordt gehanteerd (70% op basis van het aantal clienten en 30% op basis van het inwoneraantal, zullen de kosten 374.000,-- bedragen. Wet voorzieningen gehandicapten De uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) maakt onderdeel uit van het takenpakket van de Dienst sociale zaken en werkgelegenheid N-W Fryslan. De gemeente Terschelling heeft aangegeven de Wvg ook onder te willen brengen bij deze dienst. Onze gemeente - en overigens ook Ferwerderadiel - heeft besloten de Wvg voorlopig nog niet in deze Dienst onder te brengen, omdat er nieuwe wetgeving ter zake aan staat te komen in de Soort kosten jaar 1 jaar 2 vanaf jaar 3 rijksbekostiqing* 12.000 12.000 12.000 uitvoeringskosten** - 55.000 - 55.000 - 55.000 toetredingskosten*** - 28.000 frictiekosten**** -15.000 -11.000 overige effecten***** - 3.000 - 3.000 - 3.000 totaal - 89.000 - 56.000 - 56.000 hogere rijksbijdrage inkomensdeel WWB; verschil in de uitvoeringskosten, met name in de back-office; eenmalige bijdrage; deze bijdrage van c%j 350.000,-- t.l.v. de acht gemeenten wordt uitgesmeerd over 2 jaar; kosten tengevolge van hogere inschaling in bepaalde gevallen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 69