zaken rondom de fusie richten. In de praktijk blijkt nl. dat iedere gemeente zo op haar eigen manier met de lokale bibliotheek omgaat. Om dit binnen de cluster, zowel inhoudelijk als organisatorisch, te uniformeren vraagt de nodige tijd. Door de bibliotheekcluster is in dit verband al een eerste stap gezet in de vorm van "Bibliotheken Opmaat", het Beleidsplan voor de jaren 2003 - 2006. Hierin wordt een beeld van de huidige lokale bibliotheeksituatie in Noordwest-Friesland geschetst. De bladzijden 31 t/m 33 hebben hierbij betrekking op de bibliotheek in Stiens. Dit Beleidsplan is bijgevoegd. Daamaast wordt door de bibliotheekcluster hard gewerkt aan een 'Ondememingsplan 2004 - 2008'. Het defmitieve 'Ondememingsplan' kunnen de gemeenten waarschijnlijk binnenkort tegemoet zien. Tot zover de bibliotheekkant van de clustervorming. Van deze kant staat de clustering op de rails en wordt deze de komende tijd verder geconcretiseerd. Daamaast kent de clustervorming ook een gemeentelijk aspect. De gemeenten zullen binnen het gehele clusterverhaal beleid moeten ontwikkelen. Wat verwachten de zeven gemeenten van de nieuwe bibliotheekcluster? Hierbij kan dan b.v. worden gedacht aan een 'gezamenlijke' (algemene) en een 'eigen' verantwoordelijkheid voor de in de bibliotheekcluster participerende gemeenten. Algemeen' staat dan voor het gezamenlijk in stand houden van de bibliotheekcluster. Het bibliotheekwerk kent een aantal voor alle gemeenten uniforme aspecten. Een basisbibliotheek is b.v. een basisbibliotheek, of deze nu in Harlingen of in Stiens staat. Hiervoor kunnen gemeenschappelijke afspraken worden gemaakt. Gezamenlijke afspraken ten aanzien van de nieuwe clusterbibliotheek kunnen dan op termijn wellicht ook tot efficiencyvoordelen voor de gemeenten leiden. Een aantal zaken kan binnen de clusterbibliotheek wellicht centraal/uniform/efficienter worden opgepakt c.q. geregeld. 'Eigen' staat dan vervolgens voor de daamaast nog aanwezige specifieke wensen van individuele gemeenten. Deze ruimte moet er ook blijven. Extra 'eigen wensen' zullen waarschijnlijk wel extra kosten met zich meebrengen. Omdat dit een stap betreft waarbij zeven gemeenten zijn betrokken, die op dit moment ieder nog hun eigen inhoudelijke en fmanciele 'cultuur' met de lokale bibliotheek hebben zal dit een proces van geleidelijkheid moeten zijn. Dit zal wel een proces van een twee-/drietal jaren kunnen zijn. In de praktijk blijkt nl. dat er binnen de cluster (nog) geen uniform bibliotheek- beleid bestaat. Er zijn gemeenten die een duidelijke beleidsvisie over het bibliotheekwerk hebben geformuleerd, terwijl er ook gemeenten zijn die nog weinig over de bibliotheek op papier hebben staan. Voor onze gemeente geldt in dit kader dat er alleen jaarlijkse budgetafspraken liggen. Hier ligt echter (nog) geen concreet beleidskader (beleidsnotitie) aan ten grondslag. Het huidige bibliotheekbeleid van onze gemeente laat zich als 'volgend beleid' omschrijven. De gemeente speelt in op door de bibliotheek aangeleverde stukken. Om het voomoemde (gezamenlijke) clustertraject op te starten is begin dit jaar een ambtelijke werkgroep ingesteld. Doel van deze werkgroep was te bekijken welke raakvlakken er tussen de zeven participerende gemeenten en de beoogde nieuwe clusterbibliotheek zijn en hoe er een toekomstgerichte uniforme (beleids)lijn kan worden uitgestippeld. De eerste stap van de werkgroep hierbij is het opstellen van een Basisnotitie "Bibliotheek beleid cluster Noordwest-Friesland" geweest. Deze notitie wil een aanzet tot een, waar mogelijk, uniform clusterbeleid zijn. De notitie gaat hierbij, gezien de reeds genoemde 'cultuurverschillen' tussen gemeenten vooreerst uit van een overgangsperiode van drie jaar (de jaren 2005 t/m 2007), maar mogelijk kan dit ook korter. De praktijk zal dit moeten leren. In het laatste hoofdstuk van de notitie wordt de gemeenten facultatief de mimte voor een 'eigen aanvulling' geboden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 38