b. de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden
verplichtingen;
c. de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de
verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de
aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid, of
d. de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of
behoorde te weten. Het derde lid van artikel 4:46 Awb luidt: 'Voor zover het
bedrag van de subsidie afhankelijk is van de werkelijke kosten van de activiteiten
waarvoor subsidie is verleend, worden kosten die in redelijkheid niet als
noodzakelijk kunnen worden beschouwd bij de vaststelling van de subsidie niet in
aanmerking genomen'.
Artikel 11 Verrekening met de voorschotten
Dit artikel regelt de uitbetaling door de gemeente van het nog te betalen deel van de
tegemoetkoming. Als de een ouder een hoger bedrag heeft uitgekeerd dan waarop deze
recht heeft, kan de gemeente het te veelbetaalde bedrag terugvorderen. Terugvordering is
geregeld in artikel 38 Wet kinderopvang (zie ook de toelichting bij artikel 16).
Artikel 12 Inlichtingenplicht
Deze verplichtingen staan in ongeveer dezelfde bewoordingen ook in artikel 28, eerste tot
en met derde lid Wet kinderopvang. Volledigheidshalve wordt deze verplichting hier
herhaald.
Het vierde lid van artikel 28 bevat de inlichtingenplicht voor houders van een
kindercentrum of gastouderbureau. Deze bepaling luidt: 'de houder verstrekt desgevraagd
aan het college alle gegevens en inlichtingen die voor de aanspraak van een ouder op de
tegemoetkoming van belang zijn'.
Er kunnen twee vormen van schending van de inlichtingenplicht worden onderscheiden:
1het betreffende kind maakt geen gebruik van kinderopvang;
2. er wordt wel gebruik maakt van kinderopvang, maar de ouder heeft geen recht op
een tegemoetkoming (hij behoort niet tot doelgroep).
Als een ouder de inlichtingenplicht schendt en als gevolg hiervan ten onrechte een
tegemoetkoming heeft ontvangen of een te hoog bedrag, kan het college de beschikking
tot het verlenen of tot het vaststellen van de tegemoetkoming intrekken of wijzigen en het
te veel betaalde bedrag terugvorderen. Ook is mogelijk om in aanvulling hierop een
bestuurlijke boete aan de betreffende ouder op te leggen. Hieronder wordt op de twee
maatregelen nader ingegaan.
Intrekken van de beschikking en terugvorderen van de tegemoetkoming
In de Awb is geregeld op welke gronden een subsidie (een tegemoetkoming in de
terminologie van de Wet kinderopvang) kan worden ingetrokken en teruggevorderd.
Daarbij moeten twee situaties worden onderscheiden:
a. de situatie waarin de tegemoetkoming nog niet is vastgesteld en
b. de situatie waarin de tegemoetkoming wel is vastgesteld.
Ad a. de tegemoetkoming is nog niet vastgesteld: intrekken of wijzigen van de
beschikking tot verlening van de tegemoetkoming (artikel 4:48 Awb)
14
Verordening kinderopvang Leeuwarderadeel 2005