4 Hoofdthema's Wbk 4.1 Inleiding In dit hoofdstuk worden alle hoofdthema's uit de Wbk beschreven die uitgewerkt moeten worden en waarover de gemeenteraad een besluit moet nemen. De hierbij te maken keuzes, de nieuwe taken en mogelijke betrokken onderdelen van de gemeentelijke organisatie en van externe organisaties worden beschreven. 4.2 Uitvoeringsvarianten doelgroepen Gemeenten moeten een tegemoetkoming aan ouders verstrekken in de kosten van de kinderopvang voor doelgroepen van de Wbk. Deze komt in de plaats van de huidige gemeentelijke subsidising van de kinderopvangplaatsen. De in de wet vastgelegde doelgroepen zijn ouders die in een arbeidstoeleidingstraject zitten en een uitkering ontvangen in het kader van: De Wet werk en bijstand (Wwb) inclusief tienermoeders; Wet inkomensvoorziening Kunstenaars (Wik); Algemene Nabestaanden Wet (ANW); Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkioze werknemers (IOAW); Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ); En verder: Herintreders (met verdienende partner) met een trajectpian (NUG-er); Nieuwkomers die een inburgeringstraject volgen (WIN); Oudkomers vanaf het moment dat het verplicht is om een inburgeringstraject te volgen; Tienermoeders/studenten die een opleiding/studie volgen; Vanaf 2006: huishoudens waar sprake is van een sociaal-medische indicatie Voor de uitvoering van dit nieuwe beleid moet de gemeente eerst een aantal beleidskeuzes maken. De gemeente moet besluiten op welke wijze de ouder de gemeentelijke subsidie moet aanvragen. Hierbij wordt onderscheiden: aanvraag, het beoordelen van de aanvraag en het uitbetalen van de subsidie. Elk onderdeel kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Een van de doelgroepen is de opvang van alleenstaande ouders (dit is de huidige KOA-regeling). De KOA- regeling wordt momenteel uitgevoerd door de gemeente. De genoemde doelgroepen vallen in feite volledig onder het takenpakket van de afdeling sociale zaken. Om een efficiente werkwijze te waarborgen moet voorkomen worden dat de uitvoering van de Wbk zich over te veel schijven beweegt. Vanuit het oogpunt van de client is een 1-loket gedachte voor de hand liggend. Het ligt daarom voor de hand de uitvoering van de Wbk per 1 januari 2005 onder te brengen bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan. Deze Dienst voert, zoals bekend, vanaf 1 januari 2005 een groot aantal taken van onze gemeente uit op het terrein van sociale zaken. Er kan worden gekozen uit een drietal uitvoeringsvarianten of een combinatie van deze varianten. De opties varieren van een ouder die zelf alles regelt ("warme variant") tot en met een intermediair/loket binnen of buiten de gemeente, waarbij zoveel mogelijk voor de ouder wordt geregeld "koude variant'). Gelet op ervaringen uit het verleden met de kwetsbaarheid van genoemde doelgroepen gaat de voorkeur uit naar een "lauwe variant'. Dit betekent dat de ouder verantwoordelijk is, maar dat de uitbetaling rechtstreeks aan het kinderopvangcentra zal worden gedaan. De ouder moet hiervoor wel een machtiging ondertekenen. De reden hiervoor is met name het voorkomen van financiele problemen bij de kleine kinderopvanginstellingen en het waarborgen van de kinderopvang van deze kinderen. Daarbij wordt de eigen verantwoordelijkheid van ouders wel zo veel mogelijk gestimuleerd. Ten slotte moet de gemeente besluiten of er sprake is van aanvullend lokaal doelgroepenbeleid. Een voorbeeld hiervan is kinderopvang voor kinderen van mantelzorgers of vrijwilligers. Als dit het geval is moet dat gefinancierd worden uit extra gemeentelijke middelen. Op dit moment is er namelijk nog geen goed beeld van de definitieve aantallen die binnen de wettelijk genoemde doelgroepen passen. Gelet op de financiele middelen wordt voorgesteld een terughoudend doelgroepenbeleid te voeren en vooreerst geen extra doelgroepen op te nemen. Voorstel 1: De uitvoering van de Wbk aanvraag, toetsing en verstrekken) per 1 januari 2005 onderbrengen bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan. Voorstel 2: Bij de uitvoering van de Wbk uitgaan van de wettelijk vastgestelde doelgroepen en daar geen extra doelgroepen aan toevoegen die uit de eigen gemeentelijk middelen bekostigd moeten worden. Voorstel 3: Bij de uitvoering van de Wbk uitgaan van de "Lauwe variant" welke inhoud dat de ouder alles zoveel mogelijk zelf regelt, met uitzondering van het uitbetalen van de tegemoetkoming. Die wordt door de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan direct op rekening van het kinderopvangcentrum gestort. De ouder tekent hiervoor een eenmalige machtiging. Beleidsnota Kinderopvang gemeente Leeuwarderadeell 01-01-2005 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 114