5 Budget Wbk en de financieie gevolgen 5.1 Budget Wbk De Wbk vervangt alle bestaande financieie regelingen voor kinderopvang van de overheid. Zowel subsidie als fiscale regelingen. Voor de gemeente betekent dit het volgende: Er zijn vanaf 2005 geen specifieke uitkeringen meer voor uitbreiding of instandhouding kinderopvang; Er vindt een uitname uit het gemeentefonds plaats van een bedrag dat is gebaseerd op de kinderopvangmiddelen die in 1996 in het gemeentefonds zijn gestort accres; Tegelijkertijd wordt aan het gemeentefonds een bedrag toegevoegd, bedoeld voor de uitvoering van het eerstelijnstoezicht en voor de bekostiging van het gemeentelijk aandeel in het kinderopvanggebruik van een aantal specifieke doelgroepen. 5.2 Financieie gevolgen Van het resterende bedrag moet de uitvoering van een aantal wettelijke taken worden gefinancierd, te weten het financieren van 1/6 en maximaal 1/3 deel van de kosten voor kinderopvang van de doelgroepen, het beoordelen en beschikken van alle aanvragen, de organisatie van de sociaal-medische indicatie, het inrichten van een register kinderopvang en het toezicht op de kwaliteit inclusief handhaving en sanctie. Voor alle niet- wettelijke taken moet de gemeente zelf budgetten organiseren. Voor de laagste inkomens zijn onder de Wbk de kosten voor de ouders 3,5% van de totale kosten. Het uitgangspunt hiervan is, is dat ouders ook geld besparen op het moment dat de kinderen naar de opvang zijn. De besparingen kunnen op luiers, voeding of andere posten zijn. In artikel 22 in de nota van wijziging staat dat twee doelgroepen vrijgesteld worden van de ouderbijdrage: - Wwb-ers in een rei'ntegratietraject en - werkenden met een aanvullende Wwb-uitkering 5.3 De Raming van inkomsten en uitgaven. De bedragen die per gemeente aan het gemeentefonds zullen worden onttrokken zijn bekend (circulaire gemeentefonds van 18 november 2003). Door het programmabureau implementatie Wbk is aangegeven dat 30% van bovengenoemd budget worden toegevoegd aan het gemeentefonds voor de uitvoering van de Wbk. Voor onze gemeenten zijn dit de volgende bedragen. Uitname gemeentefonds Toevoeging aan gemeentefonds Gemeente Leeuwarderadeel J&j 50.000,- 15.000,— Om te berekenen of de toevoeging aan het gemeentefonds voldoende zai zijn, is nog een aantal extra gegevens nodig. Namelijk de maximum uurprijs voor een dagopvangplaats, de openingstijden van een kinderdagverblijf en de geschatte aantallen gebruikers die in de genoemde doelgroepen vallen. In 2005 zal voor de dagopvang (Kdv) een maximum uurprijs van 5,68 gelden. Dit bedrag is gebaseerd op het prijsniveau 2003 en wordt nog aangepast voor de loon- en prijsontwikkeling. Voor de naschoolse opvang (NSO) en het gastouderbureau (GOB) worden ook maximum uurtarieven vastgesteld. Over het algemeen is een kinderdagverblijf 52 weken per jaar open is van 7.15 tot 18.15 uur (dus 11 uren per dag). Berekening. Voor de berekening wordt voorlopig uitgegaan van het tarief voor een dagopvang. De kostprijs per jaar bedraagt€ 16.245 (52 weken 11 uren per dag 5 dagen per week 5.68) De ervaring leert dat per aanvrager ongeveer uitgegaan kan worden van een halve kindplaats. De kostprijs van een halve kindplaats is 8.122,— De gemeente betaalt hiervan 1/6 deel 1.354,- De luiercompensatie bedraagt 3,5% van de kostprijs 285,- Totaal €1.639,-- Hoeveel kinderen wij binnen het budget kunnen opvangen is vermeld in onderstaande tabel. Beleidsnota Kinderopvang gemeente Leeuwarderadeell 01-01-2005 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 116