GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 12 Stiens, 18-10-2004 Raadsvergadering: Voorstelnummer: Behandelend ambt.: E-mail: Telefoonnr. 23 december 2004 2004/83 Remco Deelstra remcodeelstra@leeuwarderadeel.nl 058-257 66 62 Onderwerp: Prioriteitenlijst 2005-2010 Te nemen besluit: Gemeentelijke prioriteitenlijst voor het PRUP 2005-2010 vaststellen Korte inhoud: Jaarlijks dient de gemeente een prioriteitenlijst vast te stellen. Met die prioriteitsvolgorde wordt aan de provincie Fryslan bekendgemaakt wel- ke rijksmonumenten moeten worden gerestaureerd en zodoende opge- nomen in het PRUP. De provincie is budgethouder voor de twintig niet- budgethoudende gemeenten met minder dan honderd rijksmonumenten binnen hun gemeentegrenzen. De provincie Fryslan bepaalt in het geval van onze gemeente welke restauraties worden opgenomen in het PRUP en derhalve voor rijkssubsidie in aanmerking komen. De prioriteitenlijst dient door de raad te worden vastgesteld. Inleiding Uiterlijk 1 oktober van elk jaar moet de gemeente de prioriteitenlijst inleveren bij de provincie Fryslan. Die prioriteitenlijst dient officieel een besluit van de gemeenteraad te zijn. Als de datum van 1 oktober niet kan worden gehaald, wordt voor die datum ook genoegen genomen met een besluit van het college. Het raadsbesluit kan dan worden nagezonden. In het onderhavige geval is het concept-PRUP 2004-2009 door het college van Gedeputeerde Staten pas op 21 September 2004 vastgesteld. Dit terwijl wij tegen het ontwerp-PRUP 2003- 2008 een zienswijze hebben ingediend (14 april 2004) en tegen het definitieve PRUP 2003- 2008 een bezwaarschrift hebben ingediend (24 augustus 2004). Beide zijn tot op heden onbe- antwoord gebleven. Wij hebben mede hierop gelet een zienswijze aangaande het ontwerp-PRUP 2004-2009 naar voren gebracht. Deze treft u als bijlage bij dit advies aan. In de begeleidende brief bij dat ont werp-PRUP 2004-2009 heeft de provincie Fryslan het volgende gesteld: "In het licht van de totstandkoming van het PRUP 2004-2009 verzoek ik u om de gemeentelijke prioriteitsvolgor de voor 15 november a.s. aan mij toe te sturen. Mocht u echter niet in staat zijn het raadsbe sluit van uw gemeente voor deze datum aan mij door te geven, dan verzoek ik u mij schrifte- lijk op de hoogte te brengen van het betreffende B&W besluit. Mochten zowel raadsbesluit als het besluit van B&W op 15 november nog niet bij mij binnen zijn, dan ben ik niet in staat om de prioriteitsvolgorde van de gemeente bij de budgettoekenning voor het jaar 2010 te be- trekken". Met die prioriteitsvolgorde wordt de prioriteitsvolgorde voor het PRUP 2005-2010 bedoeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 119