GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
12
Stiens, 18-10-2004
Raadsvergadering:
Voorstelnummer:
Behandelend ambt.:
E-mail:
Telefoonnr.
23 december 2004
2004/83
Remco Deelstra
remcodeelstra@leeuwarderadeel.nl
058-257 66 62
Onderwerp:
Prioriteitenlijst 2005-2010
Te nemen besluit: Gemeentelijke prioriteitenlijst voor het PRUP 2005-2010 vaststellen
Korte inhoud: Jaarlijks dient de gemeente een prioriteitenlijst vast te stellen. Met die
prioriteitsvolgorde wordt aan de provincie Fryslan bekendgemaakt wel-
ke rijksmonumenten moeten worden gerestaureerd en zodoende opge-
nomen in het PRUP. De provincie is budgethouder voor de twintig niet-
budgethoudende gemeenten met minder dan honderd rijksmonumenten
binnen hun gemeentegrenzen. De provincie Fryslan bepaalt in het geval
van onze gemeente welke restauraties worden opgenomen in het PRUP
en derhalve voor rijkssubsidie in aanmerking komen. De prioriteitenlijst
dient door de raad te worden vastgesteld.
Inleiding
Uiterlijk 1 oktober van elk jaar moet de gemeente de prioriteitenlijst inleveren bij de provincie
Fryslan. Die prioriteitenlijst dient officieel een besluit van de gemeenteraad te zijn. Als de
datum van 1 oktober niet kan worden gehaald, wordt voor die datum ook genoegen genomen
met een besluit van het college. Het raadsbesluit kan dan worden nagezonden.
In het onderhavige geval is het concept-PRUP 2004-2009 door het college van Gedeputeerde
Staten pas op 21 September 2004 vastgesteld. Dit terwijl wij tegen het ontwerp-PRUP 2003-
2008 een zienswijze hebben ingediend (14 april 2004) en tegen het definitieve PRUP 2003-
2008 een bezwaarschrift hebben ingediend (24 augustus 2004). Beide zijn tot op heden onbe-
antwoord gebleven.
Wij hebben mede hierop gelet een zienswijze aangaande het ontwerp-PRUP 2004-2009 naar
voren gebracht. Deze treft u als bijlage bij dit advies aan. In de begeleidende brief bij dat ont
werp-PRUP 2004-2009 heeft de provincie Fryslan het volgende gesteld: "In het licht van de
totstandkoming van het PRUP 2004-2009 verzoek ik u om de gemeentelijke prioriteitsvolgor
de voor 15 november a.s. aan mij toe te sturen. Mocht u echter niet in staat zijn het raadsbe
sluit van uw gemeente voor deze datum aan mij door te geven, dan verzoek ik u mij schrifte-
lijk op de hoogte te brengen van het betreffende B&W besluit. Mochten zowel raadsbesluit
als het besluit van B&W op 15 november nog niet bij mij binnen zijn, dan ben ik niet in staat
om de prioriteitsvolgorde van de gemeente bij de budgettoekenning voor het jaar 2010 te be-
trekken". Met die prioriteitsvolgorde wordt de prioriteitsvolgorde voor het PRUP 2005-2010
bedoeld.