In onze eerdergenoemde zienswijze aangaande het ontwerp-PRUP 2004-2009 hebben wij aangegeven dat wij de datum van 15 november onhaalbaar vinden. Immers, een voldoende onderbouwde prioriteitsvolgorde zou mede gebaseerd moeten zijn op onze eerdere prioriteiten en de wijze waarop daarmee is omgegaan in de bezwaarschriftprocedure van twee PRUP's daarvoor. Niettemin zullen wij ons voorstel voor 15 november 2004 kenbaar maken aan de provincie. Dit onder het voorbehoud dat uw raad nog wijzigingen aan kan brengen in de prioriteitsvolg orde. Wij baseren ons noodgedwongen op het ontwerp-PRUP 2004-2009 voor wat betreft de gegevens over het al dan niet gehonoreerd zijn van eerdere aanvragen en prioriteiten. Prioriteitenlijst algemeen In de prioriteitenlijst van de gemeente dienen te worden aangegeven: - Alle restauraties die ook al in het PRUP 2004-2009 voorkomen en waarvoor wijzigin gen zijn opgetreden. De provincie zal, na vergelijking met de huidige vermeldingen, de wijzigingen in het nieuw op te stellen PRUP proberen op te nemen. - Die restauraties die (nog) niet in het PRUP 2004-2009 voorkomen. Dit kunnen zowel nieuwe restauraties zijn van monumenten die niet eerder zijn op prioriteitsvolgordes waren opgenomen, als ook de restauraties die eerder op de reservelijst in het PRUP waren opgenomen. Ten a an 7.i en van dit laatste punt is het zo dat de provincie Fryslan heeft besloten in het ont werp-PRUP 2004-2009 de reservelijst weer in te voeren in de categorie woonhuizen/ boerde- rijen. Het gaat daarbij om monumenteneigenaren die niet fiscaal relevant zijn. Deze zijn ge- noodzaakt om gebruik te maken van de Brrm als subsidieregeling. Voor wat betreft de priori teitsvolgorde voor deze categorie vraagt de provincie dan ook om alleen de monumenten op te geven waarvan de eigenaren zogenaamd niet fiscaal relevant zijn. Dat laatste hebben wij vorig jaar bij de vorige prioriteitsvolgorde al gedaan. Dat anticiperen heeft vervolgens niet geleid tot opname in het PRUP zelf, maar tot het (weer) instellen van een reservelijst. Ons eerderge- noemd bezwaarschrift was dan ook gericht tegen het niet opnemen in het programma zelf. Behoefteraming De toekenning van de budgetten aan de budgethouders i.e. de provincie Fryslan vindt plaats aan de hand van de vieijaarlijks uitgevoerde behoefteramingen. Deze behoefteramingen zijn technische inventarisaties van de onderhoudstoestand van alle rijksmonumenten binnen de gemeente. Op basis van de behoefteramingen - die door de gemeenten worden uitgevoerd - worden door het rijk de budgetten vastgesteld. Met die toebedeelde budgetten dient de pro vincie in het PRUP aan te geven welke restauraties in welk jaar voor rijkssubsidie in aanmer- king komen. De provincie maakt die verdeling aan de hand van verdeelcriteria die worden losgelaten op de prioriteitenlijsten van de twintig Friese niet-budgethoudende gemeenten. De laatste behoefteraming is van 2001. In 2005 hoeft er geen nieuwe behoefteraming te wor den uitgevoerd. In 2006 zal namelijk het Besluit rijkssubsidiering instandhouding monumen ten (Brim) in werking treden. Deze regeling komt in de plaats van het Brrm (Besluit rijkssub sidiering restauratie monumenten) en de Brom (Besluit rijkssubsidiering onderhoud monu menten). De restauratieregeling en de onderhoudsregeling worden in feite samengevoegd tot een instandhoudingregeling. Er komt met andere woorden nog een keer een PRUP hiema (2006-2011). Het rijk heeft hierom besluiten om voor dat ene (extra) jaar niet nog eens een behoefteraming te laten uitvoeren door de gemeenten. Men baseert de gegevens wat dat be treft nog op de behoefteraming van 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 120