De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de inhoud van het traject ligt bij het gemeentebestuur,
dat immers ook verantwoordelijk is voor de effectieve en doelgerichte inzet van schaarse
middelen. Binnen de grenzen van die verantwoordelijkheid kan rekening worden gehouden met
de wensen van de belanghebbende.
Onderzoek (artikel 5)
In de meeste gevallen zal voordat tot de inzet van rei'ntegratie-instrumenten wordt
besloten extern advies worden gevraagd. Niet is uitgesloten dat uit eigen onderzoek al blijkt dat
een diagnose door derden en/ of de inzet van rei'ntegratie-instrumenten niet nodig is.
Verplichtingen (artikel 6 en 7)
Deelname aan een reintegratietraject is niet vrijblijvend. Uitkeringsgerechtigden zijn door het
ontvangen van een uitkering aan bepaalde verplichtingen gehouden.
Voor diegenen zonder uitkering moeten voorwaarden aan het reintegratietraject gesteld worden.
Het niet nakomen van deze verplichtingen geeft de mogelijkheid om het gevraagde of
aangeboden reintegratietraject te weigeren of af te breken.
Als door verwijtbaar handelen van de belanghebbende een traject voortijdig wordt afgebroken of
niet tot het gewenste resultaat heeft geleid heeft het gemeentebestuur, op grond van de afdeling
afstemming van de bij stand en langdurigheidstoeslag van deze verordening, de bevoegdheid om
de uitkering van de uitkeringsgerechtigde af te stemmen. Eveneens heeft het gemeentebestuur de
bevoegdheid om de gemaakte kosten van de belanghebbende terug te vorderen.
Indeling doelgroep (artikel 8 en 9)
Deze artikelen spreken voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Reintegratie-instrumenten (artikel 10 t/ m 17)
In deze artikelen zijn opgenomen de rei'ntegratie-instrumenten welke het gemeentebestuur voor
de doelgroep beschikbaar kan stellen.
V rij willigerswerk
Het vrij willigerswerk kent drie verschillende varianten.
In de eerste plaats het werken met behoud van uitkering als onderdeel van een reintegratietraject
met als doel arbeidsinpassing. We zien dit voomamelijk in het leerwerkhuis (Artikel 12). Soms is
echter die arbeidsinpassing (nog) niet bereikbaar en is het einddoel van het leerwerktraject
vrij willigerswerk van minimaal 10 en maximaal 20 uur. Er ontstaan echter ook steeds meer
landelijke en sectorale initiatieven/ reintegratieprojecten waarbij met name jongeren de
gelegenheid wordt geboden om de eerste maanden van een werkervaringplek met behoud van
uitkering te werken.
De tweede variant is het werken zonder loonbetaling als onderdeel van een reintegratietraject dat
in de eerste plaats gericht is op (verdere) maatschappelijke participatie met als einddoel
vrij willigerswerk van minimaal 10 tot maximaal 20 uur. Doorgroei vanuit dit Sociaal
Activeringstraject (Artikel 16) naar een traject gericht op arbeidsinschakeling is een uitgangspunt
en een doel op zich.
Tot slot is er nog het 'gewone' vrij willigerswerk (Artikel 15). Dit zijn activiteiten die zonder
loonbetaling worden verricht en gezien worden als algemeen maatschappelijke taken die