Subsidies voor de werkgever (artikel 18 t/m 28) Doel van de subsidies voor de werkgever (artikel 18) Doel van subsidiering van arbeidsplaatsen is om extra werkgelegenheid te bevorderen voor speciale groepen van werklozen die anders geen werk kunnen vinden. De reden hiervoor kan zijn dat deze werklozen door de grotere afstand tot de arbeidsmarkt minder productief zijn, of dat werkgevers door een gebrek aan werkervaring huiverig zijn om iemand in dienst te nemen vanwege de extra financiele risico's die daaraan verbonden zijn. Door deze subsidiering worden die financiele risico's gecompenseerd, en komen er voor het gemeentebestuur extra instrumenten beschikbaar voor het uitvoeren van haar rei'ntegratiedoelstellingen. Werkingssfeer (artikel 19) Vanwege het lokale karakter van het werkgelegenheidsbeleid, is subsidie alleen mogelijk voor het verrichten van werkzaamheden binnen de gemeentegrenzen van de aan de dienst (onze partner per 1 januari 2005) deelnemende gemeenten. De werknemer moet overigens ook in het rechtsgebied van de (nieuwe) dienst wonen. Deze verordening loopt derhalve al vooruit op de nieuwe situatie. Bevoegdheid gemeentebestuur (artikel 23) In deze afdeling zijn de belangrijkste voorwaarden voor subsidieverlening opgenomen. Desondanks kan het wenselijk zijn dat bepaalde voorwaarden worden aangevuld of aangescherpt, bijvoorbeeld als blijkt dat bestaande regels oneigenlijke subsidiering of concurrentievervalsing mogelijk maken. Omgekeerd kan het wenselijk zijn dat ten behoeve van bepaalde categorieen van werknemers of werkgevers in gunstige zin kan worden afgeweken. Om te voorkomen dat telkens in individuele gevallen van de gestelde regels wordt afgeweken, is voorgeschreven dat dit alleen kan op grond van door het gemeentebestuur vastgestelde algemene richtlijnen. Premies bij uitstroom en activering (artikel 29 t/m 33) Toekenning (artikel 31) Het gemeentebestuur kan bij de subsidieverstrekking op grond van artikel 4:47 Awb een systematiek van zogenaamde 'ambtshalve verstrekking' hanteren. 'Ambtshalve verstrekking' houdt in dat het gemeentebestuur overgaat tot subsidieverstrekking, zodra de belanghebbende aan de hiervoor gestelde criteria voldoet, zonder dat er sprake hoeft te zijn geweest van een aanvraag. Verplichtingen (artikel 32) In het geval de omstandigheden van de client wijzigen en deze betrekking hebben op het recht op de toegekende premies mag van de uitkeringsgerechtigde worden verwacht dat hij hiervan onmiddellijk mededeling doet om zodoende onterechte betaling te voorkomen. De gemeente kan zelf regelen op welke wijze belanghebbende aan zijn informatieplicht dient te voldoen. In de regel zal om schriftelijke mededelingen worden gevraagd waarbij veelal kan worden aangesloten bij de informatie die belanghebbende reeds dient te verstrekken in het kader van de uitkeringsverstrekking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2004 | | pagina 89