9
Waren tot nu toe kwartiermakers en clustercoordinatoren wel bezig volgens een
afgesproken patroon bij het opzetten van de clusterplanningen, thans wordt een
eenduidig format ontwikkeld, zodat door dezelfde presentatievorm de onderlinge
vergelijkbaarheid wordt verbeterd. Dit zal in 2004 nog zijn beslag krijgen.
Deze clusterplanningen worden in de conceptfase intensief doorgesproken met de
verschillende portefeuillehouders, zodat met name de invulling van de flexibele
ruimte hem mogelijkheden geeft zijn (en de door de raad aangereikte) politieke
invulling daar aan te geven.
Daarmee ontstaat er per cluster en dus ook per sector een duidelijk overzicht van
de uit te voeren taken en de daarvoor vereiste personele uren. Met andere
woorden: de clusterplannen vormen de onmisbare basis voor de beheersing van
het proces.
De daadwerkelijke uitvoering van de clusterplanning is een verantwoordelijkheid
van het betreffende sectorhoofd. Hij/zij doet dat in overleg met de
portefeuillehouder, opdat deze ten voile zijn politieke verantwoordingsplicht naar de
gemeenteraad kan waarmaken.
Dit periodieke overleg tussen portefeuillehouder en sectorhoofd geschiedt thans
volgens een vast (ingepland) patroon. Door dit regelmatig overleg wordt ook
voorkomen dat men op elkaars stoel gaat zitten.
De clusterplannen zijn daarnaast ook de basis voor de werkplangesprekken en de
functioneringsgesprekken die jaarlijks met iedere werknemer worden gevoerd door
hun leidinggevende.
De heldere opdracht formulering en prioriteitstelling door de raad ten behoeve van
het college van B&W verdient nog nader aandacht.
Thans heeft de gemeentelijke organisatie het tot zijn taak gerekend eerst alle
zaken af te maken, die er nog liggen. Dat past ook in de uitspraken die gedaan zijn
door de raad bij de vaststelling van het raadsprogramma 2002-2006. In de
agendacommissie wordt uit de doeken gedaan welke zaken op welk moment aan
de orde kunnen komen. Een totaal overzicht van raadsvoorstellen/besluiten op
welk moment te behandelen is in overleg met de griffier in de maak. Daarbij is
uiteraard de beschikbare personele capaciteit en het moeten voldoen aan de
wettelijke taken op een gegeven moment de beperking die een gewenste
raadsprioriteitstelling kan dwarsbomen.
In de agendacommissie, zo stellen wij ons voor, zullen hierover goede afspraken te
maken zijn.
Vanuit de uitkomsten Zelfevaluatie Bestuurskwaliteit/gemeentelijke
takendiscussie" d.d. 24 September 2003.hebben wij geen duidelijke visie over de
taken die tot het minimumpakket van deze gemeente (moeten) behoren, kunnen
halen. Wel geeft het rapport een overzicht van taken aan die in ieder geval verricht
moeten worden, maar dat is gezien in het licht van andere gemeenten van onze
omvang niet zo verrassend te noemen. Een specifiek bestuurlijke visie op onze
gemeente en het functioneren van deze gemeente in het totale overheidsbestel is
uit die bijzondere discussie niet ontstaan. Wellicht verdient het aanbeveling hier
(raads)energie in te steken.