9 Waren tot nu toe kwartiermakers en clustercoordinatoren wel bezig volgens een afgesproken patroon bij het opzetten van de clusterplanningen, thans wordt een eenduidig format ontwikkeld, zodat door dezelfde presentatievorm de onderlinge vergelijkbaarheid wordt verbeterd. Dit zal in 2004 nog zijn beslag krijgen. Deze clusterplanningen worden in de conceptfase intensief doorgesproken met de verschillende portefeuillehouders, zodat met name de invulling van de flexibele ruimte hem mogelijkheden geeft zijn (en de door de raad aangereikte) politieke invulling daar aan te geven. Daarmee ontstaat er per cluster en dus ook per sector een duidelijk overzicht van de uit te voeren taken en de daarvoor vereiste personele uren. Met andere woorden: de clusterplannen vormen de onmisbare basis voor de beheersing van het proces. De daadwerkelijke uitvoering van de clusterplanning is een verantwoordelijkheid van het betreffende sectorhoofd. Hij/zij doet dat in overleg met de portefeuillehouder, opdat deze ten voile zijn politieke verantwoordingsplicht naar de gemeenteraad kan waarmaken. Dit periodieke overleg tussen portefeuillehouder en sectorhoofd geschiedt thans volgens een vast (ingepland) patroon. Door dit regelmatig overleg wordt ook voorkomen dat men op elkaars stoel gaat zitten. De clusterplannen zijn daarnaast ook de basis voor de werkplangesprekken en de functioneringsgesprekken die jaarlijks met iedere werknemer worden gevoerd door hun leidinggevende. De heldere opdracht formulering en prioriteitstelling door de raad ten behoeve van het college van B&W verdient nog nader aandacht. Thans heeft de gemeentelijke organisatie het tot zijn taak gerekend eerst alle zaken af te maken, die er nog liggen. Dat past ook in de uitspraken die gedaan zijn door de raad bij de vaststelling van het raadsprogramma 2002-2006. In de agendacommissie wordt uit de doeken gedaan welke zaken op welk moment aan de orde kunnen komen. Een totaal overzicht van raadsvoorstellen/besluiten op welk moment te behandelen is in overleg met de griffier in de maak. Daarbij is uiteraard de beschikbare personele capaciteit en het moeten voldoen aan de wettelijke taken op een gegeven moment de beperking die een gewenste raadsprioriteitstelling kan dwarsbomen. In de agendacommissie, zo stellen wij ons voor, zullen hierover goede afspraken te maken zijn. Vanuit de uitkomsten Zelfevaluatie Bestuurskwaliteit/gemeentelijke takendiscussie" d.d. 24 September 2003.hebben wij geen duidelijke visie over de taken die tot het minimumpakket van deze gemeente (moeten) behoren, kunnen halen. Wel geeft het rapport een overzicht van taken aan die in ieder geval verricht moeten worden, maar dat is gezien in het licht van andere gemeenten van onze omvang niet zo verrassend te noemen. Een specifiek bestuurlijke visie op onze gemeente en het functioneren van deze gemeente in het totale overheidsbestel is uit die bijzondere discussie niet ontstaan. Wellicht verdient het aanbeveling hier (raads)energie in te steken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 50