K De inhoudelijke relaties vanuit het perspectief van de brandweertaken (gebruiksvergunningen, evenementenvergunningen, aanvalsplannen gebouwen en bedrijven, preventie en voorlichting) zijn gelegen in de taakvelden milieu (risicobedrijven, toetsing vergunningen), bouwtoeziclit (gebruiksvergunningen, veiligheid constructie, bouwveiligheid), bestuursondersteuning (openbare orde en veiligheid, rampenbestrijding, bijzondere wetten, markten en evenementen, drank en horeca, gebruik openbare ruimte, handhaving, parkeerbeleid), RO en verkeer (inrichting openbare ruimte, duurzaam veilig, routes hulpverleningsdiensten), politie en GGD. Dat betekent dat ten aanzien van de organisatorische positie van de brandweer zich meerdere mogelijkheden aandienen. Indien wij die afweging maken, adviseren wij u de brandweer onder te brengen binnen het cluster "Bestuursondersteuning" Tenslotte adviseren wij u het Bestuurssecretariaat (zijnde de secretariele ondersteuning van het College van B&W en de gemeentesecretaris) als staffunctie te positioneren. Analyse: evenwichtig tussen de sectoren Een belangrijk aandachtspunt in relatie tot bouwsteen 5, de aansturing, betreft de onevenwichtigheid tussen de sectoren en clusters die zich naar onze mening in het thans voorliggende voorstel aandient: 0 De sector Grondgebied omvat in de toekomst circa 30 fte, ruwweg verdeeld over een cluster VROM van drca 12 fte, een cluster Beheer van circa 5 fte, een Buitendienst van circa 12 fte en een sectorhoofd. De sector Publiekszaken omvat in de toekomst circa 7 fte, ruwweg verdeeld over een cluster Burgers van circa 4 fte, een cluster Welzijn en Cultuur van drca 2 tot 3 fte en een sectorhoofd. V anzelfsprekend behoort ook het Sportcomplex (drca 12 tot 13 fte) tot deze sector. De sedor Middelen omvat in de toekomst circa 23 fte, ruwweg verdeeld over een cluster Finanden van circa 10 fte, een cluster Bestuursondersteuning van circa 12 fte en een sectorhoofd. Laatstgenoemd aantal van 12 fte is inclusief ons voorstel om 1 fte "bijzondere wetgeving en evenementen" en 0,5 fte "openbare orde en veiligheid" over te hevelen van het cluster Burgers naar het cluster Bestuursondersteuning. In overleg met het College van B&W en het MT kan worden bezien, op welke wijze deze uit oogpunt van aansturing onevenwichtigheid in de organisatie- en managementstructuur eventueel kan worden hersteld. Analyse: positie, taak en rol van de clusterhoofden Een in termen van de bouwstenen (4) management- en organisatiestructuur, (5) aansturing en (6) werkklimaat relevante vraag betreft de positie, taak en rol van de clusterhoofden. Het interne advies aan het College van B&W d.d. 25 februari 2002 bevat als belangrijkste argument om te komen tot clusterhoofden met een gedeeltelijk geformaliseerde hierarchische bevoegdheid ("partieel leiding- gevenden") de volgende overweging: "Sectorhoofden krijgen meer ruimte voor managementtaken: planning, organiseren, leidinggeven, sturen, coordineren, rapporteren en budgetteren, teamvorming en strategische mentaliteit". Wij onderschrijven deze overweging; ook in onze optiek dient er op MT-niveau voldoende aandacht te kunnen worden besteed aan de strategische beleidsvorming, sectoroverstijgende projecten, het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening en het professionaliseren van de bedrijfsvoering. Rapportage: Onderzoek evenwicht taken formatie g-02-27-001 pagina 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 78